Youtube, din postura lui de numărul unu când vine vorba de video, ar trebui să înceapă să își facă griji. Nu de alta, dar principalii producători de conținut, consumatori de bandă și aducători de trafic încep să ocolească platforma video.
Și aici ar fi mai multe cauze, concurența Facebook și Twitter pentru a transmite video diverse evenimente, restricțiile automate ale Youtube în ceea ce privește copyright-ul, felul în care oamenii ajung la acest tip de conținut în direct și altele.
Ok, Youtube are în spate cea mai puternică rețea de internet din lume și teoretic nu are cum să pice. Pe de altă parte nici nu știe ce capacitate a rețelei are, pentru că niciodată nu a reușit să adune un număr impresionant de oameni online în același timp. Imi amintesc că la nunta lui Kate a fost record de vizualizări pe Youtube și nu știu să fi fost depășit de atunci.
În schimb de atunci a anunțat și Facebook că se apucă de făcut live și din momentul ăsta lumea s-a fragmentat. Facebook a fost puțin mai șmecher decât Youtube. În loc să aștepte să vină creatorii de conținut la ei, s-a dus ei peste creatorii de conținut și astfel a străns o sumedenie de evenimente care să se transmită în direct pe rețeaua de socializare.
Și dacă pe Twitter se transmit Oscarurile (corovul roșu) și meciurile NFL, pe Facebook se transmit în direct toate concertele și festivalurile. De altfel pe Youtube asta e interesantă. Pentru că filtrele automate ale youtube îți pot întrerupe streamul când ți-e lumea mai dragă, pentru că artistul a bagat și el la scenă o piesă care n-avea de unde să știe că e marcată ca copyright pe Youtube. De asta Tomorrowland anul ăsta a ales Facebook pentru a face stream live. Iar pe Youtube urcă doar înregistrările.
De altfel Youtube are o problemă foarte mare cu copyright-ul. Iar asta îi dă înapoi pe mulți care produc conținut. O să ajungem să vedem pe Youtube numai talk-show-uri. Pentru că dacă pe undeva scapă o virgulă dintr-o melodie cu copyright se duce tot videoul și poate chiar să îți dea block sau să dezactiveze contul. Cine mai vrea în cazul ăsta să urce pe Youtube.
Da, sunt sunetele libere de copyright, dar oricând se poate trezi vreo casă de licențiere că le licențiază, le înregistrează pe youtube și asta se aplică retroactiv. Știu pentru că mă lupt cu asta pe Youtube în permanență. La 2 – 3 ani după ce am urcat un clip pe Youtube se trezește cineva să ceară copyright pe undeva. Si stai sa pierzi vremea să te cerți cu ei.
Pe de altă parte Facebook e mai permisiv. Și știe să aducă în față clipurile video cu adevărat interesante. Pentru că ei au și alternativă la video, cum ar fi poze și text.
Am primit ieri notificare de la Youtube că ma va ajuta să cresc numărul de abonați pe canalul meu. Și totuși Youtube are o comunitate mult prea mare. Ar fi păcat să o piardă sau mai rău să nu poată atrage oameni noi. Oare cu demograficele cum stau?