Taxa de Romania
Stim cu totii ca preturile produselor in Uniunea Europeana nu sunt unice. Comerciantii isi adapteaza preturile la economia fiecarei tari, iar astfel in anumite locuri la acelasi produs sunt preturi mai mari sau mai mici, dupa posibilitatile de cumparare.
Cand am fost la Praga am insistat sa ajung intr-un mall sa vad preturile obiectelor de imbracat, ma asteptam sa fie mai ieftine ca in Romania. Asa s-a si intamplat. Am scapat intr-un mall si m-am pus pe cumparaturi la risc, stiind rata de curs valutar intre coroana ceheasca si leu. Abia in seara asta mi-am dat seama ca am iesit in castig. Drept urmare mi-am cumparat din Praga camasi de 80 de lei, pulover de 110 lei, in timp ce in acelasi magazin din Bucuresti camasa era 160 de lei, iar puloverul 140 de lei. Asta se intampla la Mark & Spencer. In schimb baietii de la Office shoes sunt chiar ok, nu respecta paritatea leu – coroana care e undeva la 1.6, ci au transformat preturile din coroane direct in lei la paritate de 1 la 1. Adica, in timp ce in Praga un bocanc era vreo 3.000 de coroane, la noi e doar 300 de lei.
Ah, sa nu credeti ca noi avem si ceva bun in toata treaba asta. Cehii au reduceri, iar reducerile se aplica la pretul de raft. Nu ca la noi, inainte de reduceri de 50% cresc preturile cu 75%, astfel incat magazinul sa iasa iar in castig.
Dar suntem buni, ne permitem sa avem preturi mai mari decat tarile dezvoltate ale Europei, iar tot noi suntem in stare sa ne plangem ca nu avem ce manca. Pai stiti vorba aia, nu e prost ala care cere, e prost ala care plateste. Iar acum am inteles exact si de ce se practica turismul de shopping. Nu neaparat ca e cu mult mai ieftin in afara, teoretic banii aia se duc pe biletul de avion, ci pentru ca acolo gasesti muulte chestii care la noi vor veni in magazine abia la anul. Si asta dintr-un motiv pe care-l presupuneti cu totii, suntem atat de buni incat nu putem avea aceeasi marfa ca magazinele din afara din moment ce la noi inca se vand prostiile ce au tercut in moda de afara, iar aici ajung sub forma de second hand.