Supremația rețelelor sociale asupra vieții noastre – Google
Putem spune clar că Google este cel care deține internetul. Practic orice lucru din internet funcționează datorită Google în momentul de față și nu datorită rețelelor sociale sau al producătorilor de telefoane. De fapt și Google este producător atât de e telefoane, cât și producător de software pentru telefoanele acestea.
Drept urmare Google controlează internetul. Nu prin poziția de monopol, ci prin penetrarea serviciilor pe care le oferă acesta. Le voi explica pe scurt. Dar până atunci…
Este Google monopol?
Teoretic nu este Google monopol, pentru că există alternative la Google. Avem Apple, avem Linux, avem și alte motoare de căutare care fac același lucru ca și Google. Dar practic, cota lor de piață este atât de mică, încât chiar dacă există concurență, aceasta este nesemnificativă pentru gigantul american.
De ce Google controlează internetul
Ca să răspund la acestă întrebare, trebuie să ne întoarcem în timp, atunci când a apărut Google și ce a însemnat el pentru internet. Aveam internet, siteuri pe internet, aveam motoare de căutare și Windows 95. Internetul era la început și atunci a fost momentul când a apărut Google.
De fapt Google a venit să îmbunătățească internetul. A venit să citească tot ce este pe internet, să îl pună în dosare și categorii, ca apoi – atunci când cineva caută – să ofere răspunsul la aceste întrebări. Nu a fost primul. Dar a fost cel care la vremea respectivă a returnat cele mai rapide rezultate. Mai ții minte că la un moment dat îți spunea cât de repede ți-a servit rezultatul căutării.
Pentru a citi internetul Google a avut nevoie de servere și … de internet. Iar acest lucru s-a dezvoltat prin imense datacentere și printr-o imensă rețea de internet pe care Google o deține. În momentul de față Google dezvoltă cea mai rapidă rețea de internet din Statele Unite și deține suficient de multe cabluri subacvatice, astfel încât el să fie principalul furnizor de internet în lume. De fapt de conectivitate, între serviciile lor și utilizatori.
Iar aceste servicii sunt mijlocul prin care Google controlează internetul. Dacă la început a fost doar căutarea, iar de acolo veneau – și în continuare vin banii – pentru Google. Acum au apărut și celelalte servicii, de la video, la publicitate, la siteuri, la fonturi, la telefoane mobile și ce se afișează pe aceste telefoane mobile.
Simplul fapt că citești acest site reprezintă o conexiune către serverul Google ca să îți afișeze aceste litere.
În acest moment, noi primim pe internet serviciile Google – majoritatea gratuite – de unde ne luăm video, text, poze, reclame, căutare, rețele sociale.
Rețelele sociale ale lui Google
Pentru că Google este un motor de căutare, nu poate fi asemuit unei rețele sociale. Au încercat să facă câteva. Au avut Google Plus, serviciu care s-a închis acum câțiva ani, dar care a rămas integrat pe extrem de multe siteuri din lume.
Dar au prima rețea socială din lume. Se numește YouTube.
YouTube este al doilea motor de căutare din lume, după Google.
Facebook nu are un motor de căutare. De fapt are o soluție de căutare pentru a găsi persoane și unele subiecte de mare interes. Dar pe Facebook nu poți căuta o anumită poză sau un anume lucru. Pur și simplu e prea mare rețeaua socială și nu poate fi structurată și indexată.
Google a văzut acest lucru în Google Plus și de asta l-a oprit. Pentru ei asta a fost o risipă de energie și de resurse, în timp ce se puteau orienta spre altceva. Și au luat ce era mai bun din Google Plus și l-au integrat în YouTube.
De asta am avut în YouTube mesaje private. Acum ele sunt oprite, pentru că aveau nevoie de filtrare și moderare. Dar acum YouTube este de fapt cea mai bună extensie de multimedia. Și mai mult decât atât.
Cei care au siteuri știu cum să le optimizeze, ce să scrie, ce sunt acelea tag-uri, ce sunt acelea descrieri și așa mai departe. Exact asta se aplică pe YouTube acum. Platforma video s-a transformat dintr-o platformă de suport video, în platformă care oferă siteuri personalizate pentru fiecare posesor de canal.
Iar pe fiecare canal de pe Youtube, la fiecare material video, cei care urcă acele materiale video trebuie să le optimizeze la fel ca și cum ar optimiza un site, folosind aceleași reguli: cuvinte cheie, descriere, thumbnail, titlu. Dacă nu faci acest lucru, materialul tău nu poate avea succes.
În schimb YouTube este o rețea socială de tip închis. La fel ca Facebook.
Desigur, poți da linkuri în descriere sau în comentarii pentru a converti utilizatorii și pentru a-i trimite pe alte siteuri, dar optimizarea se face pentru motorul de căutare al YouTube, pentru publicul care stă pe YouTube și pentru publicul care consumă doar YouTube.
Ce public este pe YouTube
Anul trecut erau 12 milioane de conturi din România pe YouTube. Mai mulți decât Facebook. Cu alte cuvinte, dacă te întrebi de ce trending de pe YouTube arată așa cum arată la noi, răspunsul este extrem de simplu. Asta este ceea ce majoritatea dorește. Iar dacă pe tine te sperie acest lucru, înseamnă că tu nu ești din acea majoritate.
The evil Google
Pentru Google nu este suficient că deține internetul. Una este să deții infrastructura și partea tehnică a internetului, alta e să deții și conținutul de pe internet.
Sub scuza că indexează pentru motorul de căutare, Google trage tot ce există pe internet.
Pe lângă conținut, până acum câțiva ani, Google a tras și utilizatorii. În schimb dacă acum câțiva ani utilizatorii căutau pe Google subiecte de actualitate pentru a se informa și pentru a ajunge pe siteuri, acum utilizatorii sunt pe rețelele sociale: Facebook sau YouTube și intră acolo și consumă ce li se serveste.
Nivelul de search pe Google a scăzut dramatic, dar Google nu recunoaște acest lucru public. În schimb au găsit alte metode pentru a submina concurența și producătorii de conținut.
Discovery și Google News, opțiunile prin care Google controlează informația
Dacă pe Facebook informația este structurată în bule, adică tu vezi doar ce shrăuiesc prietenii tăi care au aceleași afinități ca tine, pe Google tu vezi doar ce vrea Google ca tu să vezi și doar din anumite surse.
Discovery este un serviciu de la Google pentru utilizatorii de Android de la Google. Când deschizi browserul Chrome, pe prima pagină, imediat mai jos, vezi știri recomandate de către Google. Știrile acestea sunt de cele mai multe ori automate acolo. Dar Google intervine asupra lor – sub scuza protejării de fake news – și sub scuza afinităților persoanelor care aleg acest tip de conținut. De asta vedem în Discovery știri care par ele a fi interesante, dar de fapt sunt doar clickbait fără informație relevantă. Anumiți creatori de conținut au reușit să găsească o soluție să apară acolo cu informații semi-false structurate într-un mod atrăgător. Sigur, le vinzi, dar vinzi Adria Cola la preț de Coca-Cola. Cam asta e comparația cu știrile care apar în discovery.
În schimb Google News este tot aplicația de știri a lui Google atât pentru posesorii telefoanelor Android, cât și pentru cei care folosesc desktop. Dacă te întrebi e ce este asta o afirmație relevantă, atunci află că sunt vreo 88% din telefoane care au Android și restul de iPhone-uri.
Astfel Google cere de la cei care produc conținut, acest conținut, pentru că, spun ei, astfel îl servesc către utilizatori. Numai că nu fac asta. Le oferă utilizatorilor versiuni ”AMP” – care sunt mai rapide sau versiuni întregi ale siteurilor în secțiunea de news, intens promovată. Iar pentru asta producătorul de conținut, lucrează, produce conținutul pentru publicul său, iar mai departe Google decide dacă acel conținut este relevant sau nu.
Drama producătorilor de conținut
Dacă până acum producătorul de conținut avea publicul său și știa ce să îi servească. Acum acel public a dispărut. A fost luat de Google, de rețelele sociale, a fost blocat în aceste rețele sociale și acestea sunt cele care controlează acum informația. Acestea decid ce să ajungă către public, cum să ajungă către public și ce informație este relevantă către public.
Dacă ai Android și esti din România, uită-te în Chrome ce știri ți se oferă, dar mai ales din ce sursă. Așa vei descoperi că sunt doar două, trei surse pe care le accesezi zilnic. Și astea le vedem în traficul românesc. Sunt două, trei siteuri, care nu neapărat au o comunitate, dar sunt la distanță majoră de plutonul de siteuri … medii de la noi.
Este corectă, atunci, afirmația care spune că Google favorizează mai mult sau mai puțin corect două, trei siteuri din România și oferă publicului doar informația pe care acestea o oferă.
Iar asta duce nu numai la divizarea societății. Ci o blochează din posibilitatea ei de a se infroma din mai multe surse. Degeaba definiția democrației este să te informezi din mai multe surse, dacă principalul coordonator al internetului – Google – îți limitează accesul la aceste surse.
Și să fim serioși, nimeni nu folosește Feedly, după ce proiectul Google Reader a fost închis.
Eu folosesc Feedly. Așa am descoperit articolul ăsta. M-am săturat să îmi livreze Facebook și Google ce au chef, așa că am decis să îmi selectez singură sursele de conținut.
Și eu folosesc Feedly.