Sa zicem ca esti o companie care ofera servicii, face vanzari, da produse si nu intelegeti de ce vanzarile nu cresc. Si nici nu aveti feedback de la clienti, in cutia postala afisata in magazin, acolo unde clientii va pot pune scrisorele.
V-ati gandit oare ca ai vostri clienti nu mai folosesc scrisorile ca sa va dea raspunsuri?
Teoretic orice companie din asta exista in social media. Practic nu exista, atat timp cat nu interactioneaza cu nimeni, iar clientul n-are cui sa zica ce sa zica. Si nu trebuie ca PR-ul general al companiei de la Bucuresti sa se ocupe cu lucrurile din cine stie ce colt al orasului.
Get local
Orice lant de magazine, companie cu mai multe sa se adapteze nevoilor locale. Luati exemplul H & M, C & A, au oferte romanesti pentru romani, iar pe langa astea aduc si lucrurile internationale. Si asta e normal, ce merge in Romania nu merge in afara. Pe langa asta aduc si produsele de linie din afara, dar sunt adaptate cu ce avem aici. Oferte locale pentru lucruri pe care oamenii sunt obisnuiti sa le gaseasca sau pe care ii obisnuiti sa le aiba.
Cu alte cuvinte la Iasi nu sunt aceiasi oameni ca la Bucuresti. Acolo poate prinde un magazin Bucuria in mall si nu stiu ce salon de spalat pe cap, iar la noi poate prinde mai bine o pista de bowling si o cafenea unde se poate fuma. Si chiar daca esti ditamai lantul de magazine si lucrezi dupa reguli stricte de corporatie o chestie care sa te diferentieze in orasul ala, pentru oamenii aia nu strica niciodata. Si cel putin o apropiere diferita pentru orasul ala. Spre exemplu tricoul asta doar in Iasi costa 30 de lei, la Bucuresti costa 80.
Cum afli daca angajatii au nevoie de penalizari sau team building?
Am fost zilele astea la Burger King in Baneasa (au mancare mai buna decat ala de la Romana) si mi-am luat clasicul dublu Whooper (sunt curios daca cer triplu whooper astia stiu sa mi-l prepare si cum il platesc) cu cola si cartofi mari, fara gheata. Si pentru ca sunt atent la detaii si stiu ce inseamna sa ai multi clienti si sa lucrezi repede, mi-am modificat cererea, asa ca zic simplu: dublu whooper, mare, cola, fara gheata!!
Am ajuns la masina si cola avea gheata. Ce fac? Ma intorc in magazin sa ii arunc cola in fata? Ma intorc in restaurant si ma apuc sa scriu scrisorele in care sa ma fac de cacat si sa le explic ca au o angajata care nu e atenta sau are nevoie de aparat auditiv? Cel mai simplu in 2011 ar fi fost sa existe un cont de twitter, o pagina de facebook a fast-food-ului respectiv. Si asta separate pe fiecare restaurant. Asa puteai sa ai si o concurenta, care restaurant are cei mai multi clienti. Si cunosti astfel, clientii.
Deschide-te catre comunitate
Chiar daca tu esti scortos si cu fite, deschide-te catre comunitate. O cutie de feedback in cadrul magazinului (includ aici shop, cofetarie, bar, etc, etc) nu e deschiderea ta catre comunitate. Un cont de twitter al restaurantului @burgerkingbaneasa m-ar face sa anunt de fiecare data de cate ori ma duc sa iau mancare de acolo. O pagina de facebook i-ar face pe altii sa isi poata tagui corect pozele din restaurant, cand se lauda ca au fost cu printesele sa ia de mancare.
Si tot pe paginile astea si conturile de suport, de care ar trebui sa se ocupe cineva care face si alte chestii in restaurant / magazin / etc, poti sa faci promotie. Hai sambata la Burger King arata-ne ca esti fan pe Facebook si primesti un meniu mare la orice meniu d-al tau comandat. Uite o oferta stupida si ieftina (cat pana mea sa coste cartofii aia, ca cola e gratis) care ii gadila la limba pe aia de pe facebook.
Nu trebuie marite salariile pentru asta
Si daca vine vreun angajat sa zica ca el nu e platit pentru asta si ca vrea marire de salariu ca sa fie activ pentru companie in social media puteti sa ii aratati frumos usa. Sau sa il chemati la un team building in care sa il invatati care e rolul lui in companie. Sau sa va puneti voi la punct cu ce vreti cu compania voastra, implicit cu angajatii vostri. Pentru ca eu vad lucrurile asa: angajatul e platit ca sa va vanda voua produsele voastre, cu cat vinde mai bine cu atat e impulsionat prin bonusuri si alte chestii. Daca e doar pe post de robot acolo, atunci luati un robot de la japonezi, are sanse sa fie mai ieftin. Daca nu ii place compania, atunci gasiti-i companie care sa ii placa.
Concluzie: cum castiga companiile in social media?
Stabiliti-va strategia de comunicare.
Stabiliti-va obiective largi.
Educati-va angajatii sa aiba o atitudine prietenoasa. (stiti, chestii din alea stupide de genul multumesc, buna ziua, ce mai faceti, doriti ajutor? extra cursuri eventual).
Get local, prezenta social media de suport in local.
Fiti deschisi la propuneri, oferiti-le raspunsuri, oricare ar fi ele.
Orice vreti voi e posibil. Pe pasi.