Skip to content

Saracul turism romanesc

Toata lumea se plange ca turismul romanesc o suge, ca totul se pierde, ca nu sunt clienti, ca clientii nu dau bani, ca turistii se plang ca nu sunt servicii si asa mai departe. Dar ii intereseaza pe vreunii si pe altii sa se simta bine in calatorii?

Pe hotelieri nu. Atlfel n-ar exista replici de genul asta: “Cati sunteti aici? Si cine? Vreau sa va vad numele! Daca sunt persoane din afara(se aude LittleBro?) si vor sa stea peste noapte trebuie sa plateasca cazarea.” Daca pe hotelieri i-ar interesa catusi de putin de clientii lor ar veni sa ii intrebe ce vor sa faca, cu ce sa le fie de ajutor. Ah, sunteti 8 dobitoci cu laptopurile in priza, unii peste altii, pai aici nu prea va merge netul, pofiti aici in sala asta, aveti mese, puteti sa aveti o discutie, va merge si internetul perfect, daca doriti ceva bautura, exista domnisoara Xuleasaca care va sta la dispozitie. Sau dati un tweet si vine imediat berea. Vreti o lada de bere? Se rezolva imediat, va costa atatia lei.

Hotelierii investesc bani de-am pulea. Oare cati dintre cei care isi deschid azi un hotel se lauda sau mai ales, le cer socoteala clientilor pentru ca ei au investit 5 milioane de euro in hotelul lui peste si vine clientul acolo si vai doamne scade valoarea hotelului. Sau daca s-a asezat pe canapea, asta inseamna ca a stricat-o. Chiar nu intereseaza pe nimeni cat a fost investitia, decat daca vrea clientul sa cumpere cumva hotelul sau daca realizeaza un material publicitar: duceti-va in hotelul lui peste, au bagat aia 5 milioane de euro acolo, puteti sa va spalati cu ei pe cap. Pe langa asta, hotelierii au gresita impresie ca pot sa isi recupereze investitia in jumatate de sezon si ca daca ai facut un hotel la cuca macaii, in capatul pamantului, imediat te vor napustii clientii, iar preturile vor fi nimica toata pentru turisti care te vor umple de bani si te vor ferici astfel.

Hotelierii nu stiu ce vrea clientul in 2011. Oare ce vrea clientul in 2011? Ceea ce a vrut dintotdeauna, program de distractie, televizor in camera, un pat confortabil, iar pe langa astea, internet. Eh, noi, o tara de lumea a treia, aici nu prea exista internet. Pana si africanii aveau un adsl de 2 mega care se impartea egal la toti clientii hotelului.

Oare bulgarii de ce au succes? Si venim si ne lamentam de fiecare data de ce bulgarii au succes. De ce daca te duci la bulgari, cand vine vorba de all inclusive, ai tot hotelul la propia ta dorinta. Faci ce vrei, folosesti ce sala vrei, apesi ce butoane vrei, aprinzi ce lumini vrei, ai apa calda cand vrei, ai internet oriunde, ai loc de parcare. Si oare de ce la bulgari e mai ieftin decat la romani, chiar daca au investit tot 5 milioane de euro? Pentru ca bulgarii gandesc logic. A venit clientul, a fost multumit, a plecat acasa si a spus altor 500 de oameni ca hotelul bulgaresc la care a fost a avut preturi mici si servicii superbe, iar a doua zi apar la usa alti 500 de clienti noi, care vor spune iarasi la inca 500 de alti clienti.
Romanii nu, ei vor sa nu aiba bataie de cap. Sa aiba un singur client, iar asta sa plateasca pentru cazare cat pentru alti 500 de eventuali clienti. De ce s-ar face romanul cunoscut la fel ca si blulgarul. Da chiar, de ce ar avea romanul drum asfaltat pana la hotel?

Ministerul Turismului e degeaba. S-a gandit cineva ce  naiba face ministerul turismului pentru turismul din aceasta tara? Adica am vazut ca mai taie o frunza, mai fac un eveniment in Shangai, o nimica toata, dar pentru turismul din Romania face ceva?  Face ministerul turismului sau Elena Udrea in particular, sedinte cu propietarii de hoteluri? Ii trimite la cursuri de specializare? Da, pe propietari, nu pe administratori sau pe manageri, pentru ca propietarii trebuie sa inteleaga cum merge afacerea, pentru ca ei vor banii a doua zi dupa ce au deschis hotelul. Propietarii vor sa scoata 5 milioane de euro in primul an de zile, nu in al doilea si nici cu multi clienti ca sa nu isi bata capul. Ei vor acum, instant.
Ministerul se baga sa ajute hotelierii romani sa le explice ca nu cu tarife mari si servicii de cacat atrag clientii, din contra, cu tarife mici si servicii de prietenie?

Oare exista in Romania vreun hotelier interesat de clientii sai? Cum anul trecut m-am tot plimbat prin lume, in fiecare hotel intalneam diverse pliante cu parera voastra conteaza, va rugam completati chestionarul. Ba mai mult, intr-un hotel nu m-au lasat sa fac check-out-ul pana cand nu le-am spus parerea mea despre serviciile primite. Si nici n-am primit spam pe mail dupa aceea, ci doar un mesaj de  multumire.  Adica eu nu inteleg de ce in Romania si numai in Romania, unii vin sa comenteze pentru ca un client dintr-un hotel are invitati. In orice alta parte, de fapt logic ar fi sa vii sa zici: A, domnii sunt invitati? Va servim cu un ceai? O sunatoare? O formatie instrumental – vocala? Doresc domnii sa se cazeze? Nu doresc? De ce nu doresc? E mai misto in alta parte? De ce?


Oare hotelierii se vor adapta lui 2011? In Romania? Cand am fost in Moscova, la hotel m-a intrebat daca am carte de credit. Cum n-aveam, mi-au zis ca imi inchid minibarul. Pana sa plec de la receptie si sa ajung in camera, cineva s-a dus inaintea mea si a incuiat minibarul, astfel incat eu sa nu pot deschide sau folosi frigiderul ala. Cand am fost in Mamaia in vara, m-au intrebat la plecare daca am consumat ceva de la minibar. Cum preturile eru la un 14 lei o bere la 0.33, am zis ca nu (logic). Au mai durat inca vreo 15 minute sa plece o fata care avea cheile de la camere, sa ajunga pana in camera mea, sa vada ca nu am consumat nimic din minibar – sa faca inventarul chestiilor de prin camera – si sa sune la receptie pe mobil sa spuna ca n-am nimic in plus de platit.

Adica sunt atatea lucruri frumoase de facut. Eu vreau sa le facem. Turismul romanesc ruleaza fin, are niste peisaje superbe, are niste hoteluri deosebite, dar pierde grav cand vine vorba de servicii, de prietenie, de civilizatia hotelierilor, de …..

254

Leave a ReplyCancel reply

Exit mobile version