Ați văzut că în ultima perioadă, într-un mod foarte ciudat, Mark Zuckerberg a început să posteze pe Facebook prostii. Dar nu orice fel de prostii, ci statusuri din astea de postăm noi zilnic. De la ce a mâncat, la ce a găsit în magazin sau videouri cu el când trage cu arcul.
Bineînțeles că aceasta a fost un mijloc pentru toată lumea să comenteze statusurile lui Mark și să râdă acolo în comentarii. Dar de fapt postările respective nu sunt întâmplătoare.
La fel ca oricine altcineva, Mark Zuckerberg s-a apucat să testeze rețeaua lui socială. Cum Facebook nu va comunica oficial algoritmul pentru care postările au succes acolo, nu-mi rămâne decât să trag eu următoarele concluzii.
Paginile au reach inexistent
Paginile de Facebook, acel model prin care Facebook face bani au fost reduse la tăcere. Din cauza alegerilor din Statele Unite, din cauza foamei de bani, paginile au început să aibă reach din ce în ce mai mic. Mă uit pe paginile mari pe care le administrez, iar reach-ul a scăzut de la 1200 de utilizatori simultani (real time) care plecau din Facebook să viziteze siteurile mele de știri, acum câțiva ani, la 50 – 60 de utilizatori, maxim.
Reach-ul unei pagini de Facebook este strâns legat de bugetele de promovare pe care le oferă oamenii. Și toată lumea știe că dacă a băgat un buget în Facebook pentru a promova ceva, când acel buget se termina, pagina pierde reach-ul și nu își mai revine decât dacă mai bagă bani.
Cei mai câștigați sunt cei care acum câțiva ani au creat un fan base organic și ar mai putea ajunge astfel la publicul lor.
Ce se postează pe Facebook
Conform ultimelor anunțuri de la Facebook, pe rețeaua socială se poate posta la fel ca până acum, iar importanța statusurilor este dată de video, poze, text. În această ordine, unde videourile au prioritatea cea mai mare, apoi pozele și apoi textul.
Dar nici videoul nu mai este extrem de ofertant în ultima perioadă. Dacă mă uit la mine că la 7000 și ceva de followeri, un video face vreo câteva sute de vizualizări, în metodele lui Facebook, atunci acest lucru se aplică și paginilor personale.
Unde se postează pe Facebook
Facebook a implementat o chestie interesantă când vine vorba de grupuri. Acum și paginile pot să intre în grupuri și să posteze acolo. Pentru că Facebook a marginalizat astfel comunicarea, aceste postări ale paginilor pe grupuri, tind să aibă un impact.
Așa că dacă nu ai prins trenul de acum câțiva ani când toată lumea făcea grupuri de Facebook, poate că ar trebui să încerci să strângi oamenii în jurul paginii tale, prin astfel de grupuri.
Paginile de știri, inexistente
Pe de altă parte, ai văzut că nu mai sunt știri pe Facebook? Urmăreai câteva publicații și probabil făceai ca mine: stăteai pe Facebook pentru a vedea în newsfeed, ceea ce înseamnă newsfeed-ul, un loc unde să vezi știri.
Și utilizatorii erau obișnuiți și publisherii erau obișnuiți să le vină oamenii pe siteuri din Facebook.
Dar nu mai este cazul. Facebook a omorât atât de mult siteurile de știri, cele care făceau ”clickbait”(!), astfel încât în momentul în care cineva dă acum un share, nu numai că nu primește likeuri, dar nici măcar nu se convertește în trafic pentru siteul respectiv.
De fapt aici este o schimbare a lui Facebook. O schimbare foarte importantă. Facebook vrea să nu mai plece utilizatorii din rețeaua socială. Același lucru îl fac toate rețelele sociale: și instagram și linkedin și youtube. Nu mai vorbim de tiktok aici, unde stai cu orele doar ca să te uiți la videouri scurte.
Cum crești reach-ul pe Facebook
Există totuși o metodă de a crește reach-ul pe Facebook, pe care Mark a experimentat-o în ultimele sale statusuri și care poate fi văzută în funcționalitatea rețelei din ultima perioadă. Call to action în comentarii.
Odată, nu știu cine a inventat prostia de link în comentarii, dar aparent a fost preluată de toată lumea și așa funcționează acum rețeaua socială.
Practic, fiecare dintre noi, dacă vrea reach pe Facebook, trebuie să ceară oamenilor două lucruri: să mai facă o afișare pe Facebook și să le acceseze linkul din comentarii.
O afișare în plus pe Facebook înseamnă afișarea a încă unei reclame pentru utilizatorul respectiv, dar și o mai bună segmentare a acestuia. Faptul că tu convingi omul să dea click pe comentarii, ca să vadă mai mult, reprezintă un indicator că respectiva persoană este interesată de postarea ta, că vrea să afle mai multe și că această postare este bună pentru bula lui.
Un like oferit în comentarii sau un comentariu a devenit acum echivalent cu un share. Astfel vei vedea că în newsfeed apar acțiunile prietenilor tăi la diferite comentarii, fie ele și reply-uri.
Facebook descurajează postările publice
Pentru că au fost suficiente probleme cu postările publice de pe Facebook și like-urile date acestor postări publice, Facebook le descurajează.
Le arată prietenilor tăi că tu ai comentat la o postare publică, dar asta te va face să nu mai ai această interacțiune, să postezi și să comentezi statusuri pe rețeaua socială.
De asta s-a resetat Facebook și totul este mult mai nișat, restrâns, o bulă mult mai strictă, dacă putem folosi această exprimare. De asta nu vedem noi postări anti vaccin, dar oamenii care au această opinie, citesc doar aceste postări și nu au acces la postrile pro vaccin.
Ce lucruri ai mai văzut schimbate pe Facebook în ultima perioadă?