Internet in scoala ta! Sau nu
Totul a inceput asa:
Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale /MCSI/ si Ministerul Educatiei au semnat, vineri [n.n – 23 oct 2009], sapte contracte in valoare de 165 milioane de lei in cadrul programului “Internet in scoala ta”, prin intermediul carora 2.302 scoli din intreaga tara, cu preponderenta din mediul rural, vor beneficia de serviciul de internet de mare viteza si banda larga, anunta un comunicat oficial al celor doua institutii.
Scolile astfel conectate urmau sa se lege in reteaua RoeduNET, iar finantarea proiectului se va fi facut din fonduri europene.
Dupa aceasta stire care ar fi bucurat pe toata lumea, a urmat o intreaga corespondenta intre ministerul comunicatiilor – implementatorul – si ministerul educatiei – beneficiarul, corespondenta care s-a incheiat astfel:
Cu alte cuvinte cineva nu si-a facut treaba, iar proiectul s-a dus *ulii de suflet. Cineva asta care nu si-a facut treaba de mai sus era platit din banii publici, din impozitele prin care noi ii platim salariul de mii de euro pe luna.
Bineinteles vinovati aici sunt atat ministerul comunicatiilor ca nu i-a batut la cap pe aia de la ministerul educatiei sau n-au iesit in presa public (aici ca nu i-a lasat Boc) sa tipe ca baaai presaaaa ala de la ministerul celelalat nu isi face treaba, nu se realizeaza investitia! Dar vinovati in aceeasi masura sunt si cei de la ministerul educatiei care in loc sa isi faca teaba si sa faca achizitii publice pentru fiecare din serviciile / produsele ce trebuiau cumparate in acest proiect au facut o chestie, pe care nu o pot caracteriza decat cu un singur cuvant: Romaneasca.
Adica un baiat care n-avea chef sa munceasca in loc sa isi faca treaba si sa faca 7 proceduri de achizitie pentru cele 7 contracte semnate, cere acordul sa faca o singura procedura de achizitie, pentru ca ii este lene si n-are chef sa munceasca. Primeste un aviz negativ la asa ceva, iar autoritatea de reglementare a achizitiilor publice ii recomanda sa faca licitatie si procedura de achizitie pentru fiecare echipament / proiect / contract in parte.
Stimabilul angajat atunci pleaca in concediu probabil, ca doar e vara si lasa vraiste toate achizitiile publice si toate detaliile astea.
Iar de aici ne intoarcem in deschiderea articolului, acolo unde ministrul comunicatiilor vanzad ca achizitiile nu se fac de catre beneficiar, el n-are cui sa dea banii, asa ca e nevoit sa opreasca investitia. Desi ministrul comunicatiilor n-a iesit public sa spuna ca el vrea sa faca investitii, dar ca altii nu isi fac treba si ca din cauza asta nu se poate dezvolta Romania.
In schimb cel care mi-a trimis documentele de mai sus, este categoric undeva implicat in acest proiect si are urmatoarele noua intrebari:
1. In contextul lansarii de catre Guvern a Cartei Albe a Fondurilor Europene care isi propune cresterea gradului de absorbtie al acestor fonduri, una din primele intentii ale MCSI este rezilierea contractelor privind proiectele „Internet in scoala ta”, cu o valoare totala de peste 35 milioane de euro. Care este interesul MCSI de a rezilia un contract aflat in implementare?
2. In ce baza solicita Gabriel Sandu, MCSI, rezilierea proiectelor? Trimiterea adresei de reziliere direct de la cabinetul ministrului se incadreaza ca abuz in serviciu, fapta care este pedepsita de codul penal.
3. Ce face Daniel Funeriu, MECTS, pentru a derula acest proiect? Neimplicarea echipei de proiect in procedura de reziliere este de asemenea un abuz in seviciu.
4. De ce adresa de reziliere a proiectelor vine imediat dupa ce ANRMAP raspunde negativ la intentia OIPSI/MCSI de a derula tot proiectul printr-o singura procedura de achizitie, cu un singur lot?
5. De ce sustine si Daniel Funeriu aceasta intentie de reziliere? Care sunt interesele financiare din spatele acestor proiecte?
6. De ce se intentioneaza rezilierea unui proiect in stadiul de implementare cand se cunoaste faptul ca in MECTS exista cel putin 20 de proiecte al caror termen de implementare a fost depasit de mai mult de un an si pentru care nu se intentioneaza rezilierea?
7. Ce se intampla cu sumele deja cheltuite pana acum in proiecte, avand in vedere ca Daniel Funeriu si le-a asumat prin adresa interna?
8. Care este motivul pentru care se tergiverseaza lansarea caietelor de sarcini, avand in vedere ca acestea exista?
9. In situatia rezilierii, termenul de relansare a unui nou proiect este de minim 6 luni. O demonstreaza proiectul anulat de la Ministerul Sanatatii (ePrescription) care nici pana acum nu a fost reluat. Astfel, sunt necesare: inchiderea proiectului actual, relansarea noului ghid, minim o luna pentru dezbatere publica, deschiderea unui nou apel de proiecte, scrierea unor noi proiecte, depunerea acestora, evaluare minim o luna si relansarea unor noi proiecte. Care este perspectiva MECTS in privinta relansarii?