EXCLUSIVITATE: Testul de siguranta pentru FORD B-MAX
Am avut privilegiul luna trecuta sa particip la KOLN la fabrica Ford, impreuna cu doar alti 30 de jurnalisti alesi pe spranceana, la testul de siguranta pentru FORD B-MAX. Pentru ca va stiu nerabdatori va invit sa vedeti filmul oficial cu testul Ford de lovire a masinii, intr-un impact lateral la viteza de 50 km/h, urmand ca restul detaliilor si rezultatele lui sa le vedeti ceva mai jos.
M-am dus la KOLN, intr-o excursie de plecat dimineata, intors seara, oarecum sceptic. Ha! Masina cu usa laterala care se deschide prin culisare, cat de rezistenta sa fie? Asta pana cand am ajuns acolo si am vazut prima masina lovita lateral.
Am vazut masina asta, iar oficialii de la Ford ne-au rugat sa nu fortam usa sau sa o deschidem, pentru ca era o masina dintr-un test de siguranta oficial, din care nu se colectasera toate datele si toti parametrii, iar ca testul sa fie valid, masina trebuia sa ramana intacta. Am zis bine si am mers mai departe sa ii ascultam pe directorii, managerii si sefii de departamente implicati direct in proiectarea si productia masinii. Unii dintre ei faceau drumuri dese la Craiova.
Cei de la Ford sunt foarte mandri de usa care culiseaza si se lauda ei ca masina e rezistenta datorita faptului ca in cele doua usi sunt puse diferite metale, mai dure si mai maleabile, astfel incat masina poate fi usoara, usa poate fi usoara, dar mai ales rezistenta.
Mai mult decat atat, masina e echipata din fabrica (asa cum vor fi echipate toate masinile produse de acum inainte in Europa) cu sistem ce apeleaza automat serviciul de urgenta 112, in caz de accident si transmite operatorului de la serviciul 112 datele de identificare a masinii, localizarea exacta pe coordonate GPS, dar si deschide o cale de legatura prin hands-free cu ocupantii masinii, ca cei de la 112 sa ofere ajutor prin telefon. Exemplificarea acestei functionalitati o vedeti in materialul video de mai sus, in partea de final.
Ford B-MAX e o masina incredibil de spatioasa. Ne-am suit vreo 6 oameni in masina, sa vedem cati incapem (n-aveam cum sa mai fac poze atunci), dar am stat destul de lejer inauntru, adica fara sa ne suim unii peste altii. In schimb lipsa stalpului din mijlocul masinii te face sa urci si sa cobori mult mai usor decat daca te-ai ingramadi sau inghesui intr-o masina normala. Eu as vedea masina asta ca fiind folosita de politisti, pentru ca e usor accesul in interior, dar nu si pentru a cara cu ea detinutii.
Revenind. La volan senzatia e cat se poate de placuta. Bordul e ok, fara sa fie prea aglomerat si fara sa iti distraga atentia de la trafic. Mai mult decat atat, daca te uiti in partea dreapta a parbrizului vezi strada, nu oglinda retrovizoare sau cine stie ce alte lucruri care pot fi considerate ca iti obtureaza vizibilitatea la volan, cum am intalnit-o la alte marci.
Ford B-MAX are in dotari doua functionalitati extraordinare. As considera prima functionalitate, optiunea de a opri masina in loc in conditiile in care in trafic apare in fata brusc un obstacol, o masina, un zid, cine stie ce. Masina are in dotare langa oglinda niste lasere care scaneaza strada si astfel calculeaza distanta dintre masina si ce este in fata. Astfel, daca sunteti in coloana si mergeti cu pana la 30 km/h, iar la un moment dat masina din fata opreste brusc, pana sa va dezmeticiti sau ceva si masina voastra se opreste in conditii de siguranta. Vedeti in videoul de mai jos cum se intampla. De asemenea am testat functionalitatea asta si oricat am vrut sa o bag in zidul ala de bureti n-am reusit.
Cealalta functionalitate e parcarea laterala. Probabil ati mai vazut cum functioneaza. Mergi cu masina pe strada, lasand masina sa scaneze dupa un loc de parcare. Masina gaseste locul de parcare si te atentioneaza. Opresti, de obicei dupa ce ai trecut de locul de parcare lateral ca sa dai cu spatele. Bagi in marsarier, nu atingi volanul si doar accelerezi. Masina ia singura de volan executand parcarea perfect, la milimetru fata de cele doua masini din fata si din spate, fara sa le atinga. Asta rezolva problemele alea cu sarit bordura, cu atins masina, cu executat 50 de mii de manevre si asa mai departe. Practic masina din momentul in care ai bagat-o in viteza stie singura cand sa traga de volan, cat sa traga de volan, cum sa curbeze rotile si cand sa le indrepte, astfel incat parcarea laterala iese fix dintr-o singura incercare.
Acum ca v-am povestit ce si cum si ati vazut testul de lovitura a masinii din lateral, trebuie sa va mai spun doar ca Ford spera de la B-MAX sa obtina 5 stele la Euro NCAP. Si la cum s-a comportat la test sunt ferm convins ca le va obtine. Atat pentru siguranta pasagerilor dar si pentru siguranta celor de afara.
Si daca sunteti curiosi cum arata masina dupa ce a fost lovita lateral la 50 de kilometri la ora (o viteza de impact foarte mare), iata in filmuletul de mai jos.
Daca aveti si alte intrebari despre Ford B-MAX, adresati-le in comentarii. Eu voi fi mai mult decat bucuros sa va raspund.