De ce nu merg cu mașina în București
Nu merg cu taxiul în București, iar atunci când ies în oraș prefer să merg cu transportul public. Dacă e seară de club, aleg să mă întorc pe jos dacă se poate, în rare cazuri aleg un Uber. În rest folosesc transportul public. Campania cu vloggeri a lui Firea, de care a râs toată lumea, a avut succes la mine. Cam scumpă pentru gustul meu, dar asta a fost campania care m-a convins să folosesc transportul public.
De altfel, dacă te uiți afară, orașele nu sunt pentru mașini. Mobilitatea de afară este dată de transportul public și de faptul că lumea, indiferent de statutul social, folosește mijloacele comunității pentru a se deplasa dintr-un loc în altul.
Am fost la Cluj recent și acolo am stat de vorbă cu viceprimărița din Varna, care a venit la o locație cu un autobuz electric pus la dispoziție de primărie, pentru acel eveniment. Și am făcut o glumă că a avut autobuz personal. Și din glumă s-a ajuns la bancul cu Băsescu cu tramvaiul.
Elena Băsescu (pe vremea când era) europarlamentar:
-Tată mi se pare ciudat să mă duc la Parlamentul European cu Mercedesul meu, toată lumea vine acolo cu tramvaiul. …– Bine, ok. E cam scump, dar ce să îi faci, dacă toată lumea își permite, îți cumpără tata tramvai ca să te duci la Parlamentul European cu tramvaiul.
Benzi separate pentru transportul public
Am fost în Praga, care este un oraș cam la fel ca Bucureștiul. Nu s-au schimbat multe lucruri prin orașul ăla, sunt aceleași poduri, aceeași piață, aproximativ aceleași cârciumi, dar sunt mai puține mașini pe stradă. Asta pentru că dacă te prinde tramvaiul că îi blochezi calea de rulare, sună din clopoțel de ți se face rușine ție, iar toată lumea de pe stradă se uită la tine dezaprobator. De asta nimeni nu blochează calea de rulare a tramvaielor.
Încet, încet lumea își schimbă obieciul și folosește transportul public. Dar pentru asta trebuie să oferi transport public oamenilor.
De ce nu se folosește transportul public în București
Bucureștiul este unul din orașele din Europa care a fost cel mai mărginit în ceea ce privește transportul public. Eu mi-am cumpărat mașina când am observat că de acasă la muncă schimbam două autobuze și un metrou și făceam același timp cu mașina și nu cu autobuzul. Pe vremea respectivă autobuzele nu erau mercedesurile alea albe, iar metroul era supraaglomerat.
La fel ca mine, au renunțat la transportul public, pentru confortul celor 4 roți din mașină, milioane de bucureșteni. Iar pentru a muta oamenii ăștia înapoi în transportul public este foarte greu. Odată, pentru că trebuie să ai un management competitiv al transportului public. Pentru că trebuie să le oferi aer condiționat – acum oamenii nu mai au voie să aibă păr la subraț și să pută a transpirație, înainte era tolerat.
Trebuie să ai tramvaie și autobuze care să ajungă la timp, iar liniile să nu se blocheze atunci când apare un eveniment în trafic. Dar noi nu avem nici linii de tramvai, nici tramvaie, nici curățenie sau chestii din alea SF numite aer condiționat în tramvaie.
A trebuit să ia foc un metrou pentru a se da drumul la ventilație
Fac aici o paranteză. Dacă pe toate liniile de metrou există aer condiționat, acesta funcționează peste tot mai puțin pe M2, linia de metrou care a luat foc, cea mai aglomerată din Capitală, cea cu metrourile albastre, cea care cară în fiecare zi sute de mii de oameni în Pipera.
Iar eu în fiecare dimineață când mă sui în metrou deschid geamurile. Pentru că altfel mă sufoc. Efecte adverse de după Covid.
S-a dat drumul la ventilație pe metrourile astea, dar pentru că face zgomot mare, iar metrourile nu au mentenanță, aceasta este folosită la nivel minim și nici nu face răcoare.
Ce se poate face pentru transportul public din București
Începuseră ultimii doi primari să facă linii speciale pentru transportul public. Ar fi bine și să le finalizeze. Cea de pe Unirii o cunosc, dar nu o respectă nimeni. În schimb am aflat că există și una pe lângă Aviatorilor, unde m-am dus cu super tupeu, pentru că nu poți ruta 5 benzi de pe Kiseleff într-o singură bandă care să dea în Aviatorilor.
Pe lângă benzile dedicate transportului public, trebuie să ai și transport public. La cum arată Bucureștiul ar avea nevoie de 1500 – 2000 de mijloace de transport zilnic pe străzi. Categoric astea vor produce o aglomerație infernală, dar dacă au banda loc și sunt predictibile vor scoate din celălalt trafic auto din oraș.
Pe scurt, la fel ca sindicaliștii STB se cere:
- transport predictibil (să știi pe Google când vine autobuzul în stație și când ajungi la destinație)
- confort în transportul public, iar aici ai nevoie de aer condiționat și de scaune spălate
- soluții de plată. Aici este aplicația 24pay, doamne ajută.
- benzi pentru transportul public pentru a concura cu mașina personală și pentru a câștiga
- siguranță
Ce, cum? Bucuresti = Praga? Nu cred ca vorbim de acelasi lucru. 😀