De ce nu l-a văzut nimeni pe Călin Georgescu venind

De ce nu l-a văzut nimeni pe Călin Georgescu venind

Rezultatul cu Călin Georgescu pe primul loc la turul 1 al alegerilor prezidențaile este cu siguranță neașteptat. Dar este neașteptat pentru cine? De ce nu l-a văzut nimeni venind. Cine sunt votanții lui? De ce nu au fost în stare instituțiile de sondare a opiniei publice să-l vadă și au greșit în acest hal macabru, pentru care ar trebui să își închidă activitatea? Ce se întâmplă în continuare și cine sunt de fapt votanții lui Călin Georgescu.

Le dezbatem în continuare și ne uităm la cifre. De ce ne uităm la cifre, pentru că acestea trebuie să ne spună de fapt ce se întâmplă. Ne uităm la cifre și de aici trebuie să înțelegem ce s-a întâmplat. Și la platforme. TikTok nu a făcut nimic special, el doar există și în continuare, eu, tu, toți cei care mă citiți vă distanțati de asta. Vă distanțati de TikTok și credeți că acolo sunt doar dansuri la care lumea dansează, deși TikTok însuși susține că acolo nu sunt doar dansuri și că este o rețea bună pentru orice, de la dansuri la politică. Ce a făcut cu politica, s-a văzut. De ce a făacut asta?

Efectul TikTok

Într-o disperare de justificare a rezultatelor sondajelor, toată lumea din casele de sondare dau vina pe rețelele sociale. De fapt este vina eșantionului lor pe care sociologii nu îl fac public, dar e eșantionul partidelor. De altfel, cu toții știm că fiecare casă de sondare, în funcție de cine comanda sondajul, îl arăta pe candidatul partidului ca favorit. Însă nicio casă de sondare nu a putut pune în eșantionul lor publicul lui Georgescu, pentru că inclusiv aceștia nu l-au băgat în seamă. Pentru că ei erau prea deștepți pentru a include acest public, care nu a votat până acum, care nu a existat, cu care nu vorbește nimeni, căruia nu i se adresează nimeni.

Acest public sunt acei oameni de pe TikTok care fac dansuri. Sunt părinții lor, care nu au ce vedea la televizor, care nu înțeleg ce e acela YouTube cu reclame, care vor să vadă ceva repede, adică dansuri și repede. Sunt oamenii care folosesc TikTok ca o platformă pentru orice: poze, dansuri, videouri, dezbateri, mesagerie instant, mesagerie privată.

Diferența dintre TikTok și celelalte platforme e că aici este totul video, iar acest video este instant și hostat aproape de tine. Voiam să verific pe ce servere este ținut videoul de la TikTok și l-am găsit în rețeaua mea pe DIGI, adică la 4 hopuri de mine. Acest lucru face ca videoul să se încarce instant și să surclaseze celelalte rețele sociale, cărora nu le pasă de România și ale căror servere merg greu (facebook, instagram).

Pe TikTok se fac trenduri, provocări și dansuri. E greu să vă explic că fix același lucru s-a întâmplat și cu Georgescu, că nu veți înțelege asta. Oamenii care au votat cu el au acționat ca la un trend din ăsta și au făcut la fel ca pe TikTok, dar de data asta în viața reală. Ghinion vă zic. Să mai vedem odată, cine sunt oamenii.

Oamenii de pe TikTok în accepțiunea tuturor sunt oamenii de categoria a doua, de rangul doi: măturătorii de stradă, vânzătorii de la magazin, șoferii de tir, blue collars, fix acei oameni mulți și proști, cei care duc greul țării. Ăștia nu sunt prinși de casele de sondare a opiniei. Pentru că la un sondaj cu un eșantion de 1000 de oameni, cați muncitori cu TikTok vrei să ai? Ăștia nu au fost prinși nici de partidele politice și de candidați, pentru că ei la fel au avut strategii vieții care s-au referit la aceeași tipologie de public. Și nimeni din candidați nu a venit pe TikTok și nici nu s-a adresat publicului de pe TikTok.

A văzut cineva un Ciucă, Lasconi sau Ciolacu care sa facă vreun live pe TikTok și să răspundă la întrebări? Am înțeles că a fost Simion în live cu ceva interlopi, iar asta i-a făcut rău?

De ce au greșit instituțiile de sondare

Fac alegeri din 2010, de 15 ani, de când sunt în presa online, din 2005 de când lucrez în televiziune. Alegerile sunt cel mai important punct al presei, e încununarea unui an de muncă și de fapt încununarea capacității de a relata corect și într-un timp scurt, evenimentele de peste zi.
Alegerile se bazează pe sondaje, pentru că până acum nu aveai date în timp real pentru prezența la vot. În Moldova tot la fel la niște alegeri, sondajele au dat fail, pentru că a intervenit sistemul de raportare a prezenței în timp real, dar și rezultatele live, iar astfel sondajele vor fi fost irelevante.

Eșantionarea sondajelor, publicul care este întrebat este greșit. Pentru a fi relevante sondajele se ia din numărul mare de oameni, câte câțiva din fiecare categorie. Dar iată ca de data asta nu au știut să aleagă corect. La fel cum pe mine nu mă sună Kantar să mă întrebe ce cumpărături fac eu online, ci sună soția, că ei au impresia că ea face cumpărături, deși eu sunt cel care le plătește. Iar ei au datele astea. Casele de sondare au greșit publicul pe care să-l întrebe pentru că nu au mai investit în refreshul acestuia. De exemplu, la Untold nu mi-a mai cerut nimeni datele personale, cum făceau anii trecuți. Au lucrat cu ce aveau și asta s-a văzut. Nu cred în explicația stupidă că oamenii nu au vrut să răspundă la sondaje sau că au mințit acolo. Asta se întâmplă în Moldova, republică, la o populație de 2.5 milioane de oameni. Acolo, da, nu ai voie să spui cu cine votezi că vin rușii și te împușcă. Aici nu e cazul, e o explicație stupidă.

De ce nu l-a văzut nimeni pe Georgescu venind?

Eu nu stau pe TikTok. Sunt omul care citește și care scrie. Produc videouri, dar după 20 de ani de televiziune știu foarte bine că videourile mele trebuie să fie la calitate TV, nu la calitate de TikTok, făcute din pat. Așa încât dacă nu pot să-mi produc videourile la calitate TV, nu le fac, nici nu intru să le consum. Deci eu nu am văzut pe TikTok.

Dar am auzit de acum 2 săptămâni jumate că pe Tikok la orice video se comentează cu Călin Georgescu președinte. Ăsta a fost trendul. Aici a apărut influența și de aici s-au format părerile.

Ce? A fost o știre în seara asta cum că ”influencerii” din această campanie au fost plătiți cu 400 de lei ca să facă postări pe TikTok? Și că ar fi fost 2000 de influenceri? Să facem un calcul. 400 de lei x 2000 de influenceri = 800.000 lei. Tradus în Euro asta înseamnă 160.000 de euro.
Ce înseamnă 160.000 de euro? Pai vreo săptămână de publicitate la PROTV în prime time. Dar tu vrei de fapt la toate televiziunile. Dar nu ai bani de toate televiziunile.
Influencerii mari, ăștia care fac reclame la creme și alte prostii, iau pe un story (adică unu care se șterge în 24 de ore) 3000 de euro doar pe story. Continuănd calculul, 160.000 de euro împărțit la 3000 de euro ar ieși doar 53 de influenceri mari, care să promoveze candidatul. Păi nu e mai simplu și ieftin să dai 400 de lei pe o postare pe TikTok la oricine vrea să facă asta, în loc să dai 160.000 de euro la 53 de influenceri?

Telegram și diseminarea videourilor

Avantajul categoric al Telegram față de orice altă soluție de mesagerie este că acolo se pot trimite fișiere video de până la 2 giga în versiunea free sau de 10 giga în versiunea plătită. Fișierele video se pot salva în telefon la calitate maximă și de acolo se pot răspândi pe orice altă platformă, TikTok. De altfel, fișierele sunt păstrate pe serverele Telegram și nici nu trebuie să ocupe spațiu de pe telefon.
Un canal de pe telegram poate avea mii de abonați, mult mai mult decât orice altă rețea. Astfel un material video se poate răspândi mult mai ușor.

Efectul ambulanța neagră

Am stabilit care este publicul și care sunt canalele de comunicare: Telegram pentru suport media, TikTok pentru platformă media. Astfel există conturi ca acesta care are sute de mesaje postate pe TikTok. Nu este singurul. Fiecare dintre ele au același mesaj, în așteptarea de a bubui. Fiecare dintre ele are același comentariu, parte a trendului, a persoanelor care vin să spună Votâm Călin Georgescu.

Mesajul acestui video de mai sus este manipulator, fals și face parte din efectul ambulanța neagră. Atacă (citește și tu triggeruieste) fricile oamenilor și provoacă frici ale oamenilor, frici nereale, frici pe care doar Georgescu le poate rezolva. Același lucru l-a făcut oculta mondială cu Covidul, același lucru l-au făcut și părinții care îți spuneau că se fură copiii pe stradă, același lucru l-a făcut și Georgescu. A creat frică, ca să vină el cu rezolvarea. Cine a mușcat aici? Publicul care n-a mai fost păcălit de partidele clasice, pentru că ele nu au făcut campanie electorală. (aia e altă discuție)

Iar mesaje din acestea sunt cu sutele. De asemenea a fost și ceva podcast de la Gojira, unde mi s-a zis că trebuie să văd un podcast de 2 ore jumate, că se spun acolo lucruri și până și pe Gojira l-a enervat Georgescu ăsta. Nu l-am urmărit. Dar de acolo s-au spart alte mesaje pe care oamenii le-au răspândit în acest mod.

De ce l-au votat pe Georgescu

Poate nu ai văzut rezultatele alegerilor. La alegeri încă de după amiază se anunța depășirea procentului de prezență la vot. Eu când am fost să votez în București, am găsit aglomerat la secție. La Londra, la 9 dimineața când am votat acolo era pustiu.
De după amiază se depășise prezența la vot. Am crezut că uite primește Lasconi voturi, dar nu, de la ora 17 începuseră mesajele alarmiste ale USR ca să scoată oamenii la vot, ceea ce înseamnă că nu erau la vot oamenii care trebuiau să fie .

La aceste alegeri am avut cu 2 milioane de votanți în plus față de ultimele alegeri. Procentul de la Lasconi nu s-a modificat, la Ciolacu nu s-a modificat. Georgescu a furat doar foarte puțin de la Ciolacu și de la Ciucă, în schimb și-a adus votanții lui acolo. Alții. Cei care nu votează.

Se tot zicea că la alegeri, că nu mai votează lumea. Pai normal nu mai votează lumea. Toate partidele aceeași mizerie, toată lumea fură, toată lumea se bate pentru ciolan. (înjurătură reprimată) care ajung în parlament cu p mic, sunt acolo doar de furat, fac afaceri cu Nordis, sunt protejați de DNA, nu anchetați, fură din autostrăzi, măresc taxele, măresc impozitele, scumpesc prețurile, au adus țara în război după pandemie.

N-ai înțeles fraza de mai sus, mai citește odată.

Și uite cum oamenii ăștia săturați de acest furt, de scumpiri, de nesiguranța zilei de mâine, au găsit aceste videouri de mai sus pe TikTok, acolo unde stau să se calmeze, au vibrat cu ele, au văzut că au trend și provocare și uite că au rezolvat venind la vot și votând cu Georgescu. Au votat împotriva PSD, împotriva PNL, împotriva USR.

Avem alegeri parlamentare, ce se întâmplă

Vom mai vedea aceeași prezență la vot la parlamentare? Probabil nu. Oamenii știu că au dat un vot de blam, un pumn în burta lui Ciolacu și a lui Ciucă care au adus țara în halul ăsta. Dar Georgescu nu are un corespondent în politică, un partid politic.
Dar vom vedea un vot foarte puternic pentru SOS al lui Șoșoacă, un vot foarte puternic pentru AUR. Iar acestea vor putea face o alianță care să vină la putere.

De fapt, principalele două partide din România, PSD și PNL nu au niciun fel de program electoral. A venit Bolojan azi să zică că va prezenta oferta electorală zilele următoare. Când? După alegeri?
PSD nu are nicio ofertă electorală. Nu oferă nimic, nu a vorbit nimic.

Singurii care au ofertă de guvernare sunt cei de la AUR, care l-au propus pe Georgescu premier în 2020, care au aceeași ofertă electorală și pe care o promovează în toată țara cu caravanele galbene. Așa a crescut AUR de la nimic, la ce este acum, în 4 ani.
USR are un program electoral pe 2 luni, maxim 6, văd ei mai târziu ce să facă.

De fapt, cum nu am avut campanie electorală, nu am văzut în media clasică niciun candidat la parlamentare, nici nu știi cine naiba candidează în județul tău și nici ce *(înjurătură reprimată) îți promite. Și ăștia de la PSD, PNL, USR, AUR au impresia că îi votează cineva.

Media clasică a murit. Televiziunile mint și dezinformează cu nerușinare

Așa zice videoul de mai sus cu femeile. Așa scrie pe el, așa s-a viralizat. Acum urmează înjurături.
Bă! Scuze colegi. Io’s ăla de la site. Ăla care la Colectiv făceam live la un post TV din Republica Moldova, folosind telefonul mobil și o conexiune video Skype, iar doar un coleg de la TVR a fost atât de bun încât să-mi pornească o lumină ca să mă văd și eu la televizor, relatând. Ceilalți nu, mai mult au urlat tare că le fur eu păinea de la gură.
Eu din 2009 fac online ceea ce se vede acum. Am încercat la noi, am încercat în Republica Moldova să le explic ăstora din televiziuni, că nu se uită nici naiba la televizor, iar astea sunt cifre pe care le vedem în fiecare zi. E matematică, nu e jurnalism, sunt cifre.

Ca o instituție media, nu vorbești ca televizorul în 2024, așteptând ca cineva să se uite la tine. Trebuie tu ca televizor să te duci la om acasă, să-l bagi în seamă și să-l atingi. Cum faci asta? Fiind prezent acolo unde este omul prezent, alocând resurse pentru a fi prezent acolo. Fiind prezent pe toate platformele online.
Acum explicați-mi mie de ce Digi 24, Antena 3 sau orice altă televiziune nu există pe YouTube. (!) De ce siteurile care se cred premium, au în online, angajați doar 5 oameni, plătiți cu salarii mizerabile, cât un vânzător la magazin și nu postează online materialele care trebuie să ajungă acolo. Păi cum vrei să ajungi la oameni, dacă producția ta nu ajunge la ei și nu umple internetul. Uite la Georgescu, a fost la un podcast la Gojira, au bucățit materialele de acolo și au umplut TikTok-ul cu ele.

Media clasică se arată surprinsă. În seara alegerilor, la o televiziune se plângea în direct. Dar ei nu investesc în telefoane performante (S24, Xiaomi) pentru oamenii de la site, nu angajează oameni la site și nici nu îi motivează să posteze online materialele lor. Nici nu și-au făcut astfel platformele video interne, deși toate au această opțiune. Nici nu filmează cu omul centrat, ca să fie cropuit și urcat pe TikTok.

Probabil media clasică are impresia că așa se diluează brandul. Sigur, așa scrie la manual că se face. Dar uite la americani. ABC News e live pe YouTube. E acolo brand diluat sau a căpătat încredere într-o lume foarte părtinitoare? Dar nu, dacă media clasică nu vrea să înțeleagă că nu mai există trafic direct – adică nu scrie nimeni în bara de adresă digi24.ro – ci caută pe Google sau întră din Discover sau alte surse, deci trebuie cumva să ajungă la utilizator, se va mira în continuare de ce oameni pe care îi ignoră – Georgescu – iau 2 milioane de voturi din alte surse.

Media ar terbui să informeze corect populația. Dar nu o fac, pentru că publicul lor a oprit televizorul și facebookul și au plecat pe TikTok. Din 2019 nu au realizat acest lucru.

Populația neinformată corect știe mai bine

Asta e concluzia. Avem o tonă de vicii:

  • Campanie electorală iexistentă
  • Media inexistentă
  • Media care nu știe să ajungă la oameni
  • Candidati inexistenti
  • Program de guvernare inexistent

Cu alte cuvinte, nimeni nu a făcut nimic și nu înțelege de ce naiba a câștigat un nimeni, care nu a fost la televizor, care nu a vorbit cu nimeni și de unde a avut ăsta public.

Făceam o analogie mai devreme și ziceam că trece un aceelerat prin gară, nu oprește. Trece al doilea, nu oprește iar. Trece al treilea accelerat și nu oprește. Păi atunci poate îți dai seama că ești în gara greșită și că ai pierdut trenul de mult.

În acest moment Rusia invadează România

Avem principalele două partide din România decapitate. Aceste partide cu o săptămână înainte de alegeri nu au un program de guvernare. Avem o campanie acerbă pe TikTok pentru omul Rusiei.

Noapte bună.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply