Au fost zilele astea isterii la cele două concerte sold out de la Coldplay. Dar și nu numai. Sunt zeci de mii de oameni disperați care nici nu înțeleg cum funcționează internetul, dar care nici nu înțeleg cum se cumpără bilete online. Drept urmare, iată ce trebuie să faci pentru a cumpăra bilete online. Și spun asta din faptul că de aproape 20 de ani sau de când se întâmplă, încerc să cumpăr bilete la Tomorrowland, fără succes.
Cum te pregătești să cumperi bilete la concert
Dacă este un concert așa de mare, cum e cel de la Coldplay, trebuie să te pregătești foarte temeinic înainte de a încerca să faci cumpărături. Cumpărăturile se fac online, drept urmare, trebuie să îți pregătești cardul pentru cheltuieli. Trebuie să verifici limitele de cheltuieli, eventual să-l salvezi în browser, să verifici cu banca că ai 3D secure activat, iar că autentificarea în 3D secure nu este o chestie ultra complicată.
De exemplu autentificarea 3D secure se face pentru cardul meu cu amprenta, ceea ce e foarte simplu și ușor de pe telefon. La alte bănci încă mai există prostii din alea cu parolă, token, SMS de confirmare pe telefon și așa mai departe. Acestea pot aduce întârzieri în procesarea plății și implicit pierderea biletelor. Deci de aici reținem, cât mai simplu și rapid, cu atât mai bine. Autentificare cu amprentă.
De ce se formează coadă online
Sunt și alții care vor bilete. De exemplu la Coldplay, în Copenhaga am auzit de la cineva că erau 600.000 de oameni la coadă. La noi am văzut la coadă 90.000 de oameni. De ce coadă? De ce nu. Pentru că fiind atât de mulți, siteurile care vor să vândă bilete, fac o loterie pentru această vânzare a biletelor. Loterie, ca la loto, ca la orice joc de noroc.
Pentru asta trebuie să te preînregistrezi. Nu poți veni ca o floricică și să spui că vrei și tu pentru că sunt cei 200.000 de preînregistrați înainte.
Cum funcționează loteria biletelor
Cei care s-au logat înainte de ora 09 la Coldplay au primit la ora 09, când au început să se vândă biletele, un număr aleatoriu în coadă. Acest număr aleatoriu poate fi chiar random sau poate fi legat de alți algoritmi ai siteului care vinde biletele. De exemplu, eu pentru că am fost de la ora 08 pe site, am prins locul 17.000. Deși la ce noroc am eu, aș putea spune și că la ora 09, când s-a făcut randomul, eram doar 17.000 de oameni care stăteam la coadă. Numărul lor a crescut imediat după.
Drept urmare este important și obligatoriu să intri pe site cu mult înainte de vânzarea biletelor, pentru a prinde un loc la coadă. În funcție de particularități, acest timp poate dura de la câteva ore, la zile, dar poate fi și un link special de accesare. Este foarte important ca la această coadă să fii online, să nu pierzi conexiunea la internet, să nu închizi laptopul, telefonul, să nu pierzi conexiunea cu siteul respectiv, SĂ NU DAI REFRESH, pentru a nu pierde locul la coadă. Fie că e coada de la loterie sau coada de după loterie.
Ce se întâmplă după ce trece coada
Iarăși, în funcție de siteul de unde cumperi bilete, intri buluc sau intri într-o nouă coadă, unde aștepți să îți vină rândul.
Entertrix.ro a vândut biletele pentru concertele Coldplay (iabilet a folosit tot platforma lor). Aceștia s-au mișcat foarte greu, alocând timp suplimentar pentru cei care stăteau să selecteze locuri. Și pentru că tranzacțiile nu erau finalizate, iar locurile rezervate, astfel creștea timpul de așteptare la coadă. Cum ziceam eu ”se băgau oameni în față la coadă”. De fapt erau oameni care se chinuiau să plătească sau să valideze locuri, iar astfel timpul de așteptare creștea. Ca la ghișeu.
Paylogic este sistemul de vânzare de bilete pentru concertele din Europa. Ei vând pentru Tomorrowland, pentru AMF, cam orice concert din vest. Aceștia au o infrastructură foarte bine pusă la punct și un sistem care funcționează pe niște proceduri foarte stricte. Ei vând 200.000 de bilete la Tomorrowland în 4 (PATRU) minute, iar dacă banca nu face plata în acest timp, cine vrea să cumpere pierde biletele.
In-town.ro sunt cei care fac vânzarea de bilete pentru UNTOLD. Ei au la fel o infrastructură foarte bine securizată și updatată în 2023. Aceștia își permit să primească toți oamenii deodată pentru cumpărarea de bilete. Drept urmare, primul val de bilete la UNTOLD din acest an s-a vândut în 4 minute pentru 20.000 de bilete (ceva de genul).
În momentul în care a trecut coada și ești în fața accesului la bilete, trebuie să alegi repede locurile, dacă e cazul. Ceea ce înseamnă că trebuie să știi de acasă, din timp, ce locuri vrei să ai, unde vrei să stai. Bineînțeles să ai și backup, cum am pățit eu cu biletele la Coldplay, unde locurile de jos nu mai erau disponibile la o oră după ce s-au pus în vânzare.
Alte particularități în vânzarea biletelor
Ori sunt eu ghinionist ori ce mi s-a zis despre Tomorrowland este real. Am înțeles de la cineva care a fost la festival care mi-a zis că pentru România se alocau în 2019, doar 20 de bilete la liber pe siteul lor. De ce? Pentru că Tomorrowland se adresează publicului din zona Schengen, dar mai ales celor care au zboruri și legături directe cu Boom, Belgia. Noi n-avem nici zbor direct, nici autostrăzi sau trenuri până acolo. Dar Ungaria de exemplu are.
Nu știu dacă românii implementează așa ceva, dar ar putea să o facă.
Sistemul bancar românesc este limitat
Au mai fost oameni care s-au plâns în timpul vânzărilor biletelor de la Coldplay că nu au putut să le plătească. Asta e din cauza sistemului bancar românesc și a BNR (parcă), care administrează toate plățile online. România știu că are o limită de tranzacții care se pot face în același timp, limită națională sau limitată pe fiecare bancă în parte. Dacă această limită este atinsă se stă iar la coadă. Adică banii tăi stau la coadă ca să se ducă din bancă la vânzător. Acest lucru îl vezi mai ales în perioada Crăciunului, atunci când la zecile de mii de cumpărături din magazine sau online, apar tranzacții declinate fără niciun motiv.
Cum îți cumperi cel mai ușor bilete, la liniuță:
- Îți stabilești limitele de card și procedura de autentificare a acestuia. Recomandarea mea e să NU folosești Revolut ci cardul unei bănci fizice.
- Te preînregistrezi dacă este cazul
- Îți pui în ordine laptopuri, calculatoare, telefoane, pentru a te așeza la coadă. Mai multe conturi, mai multe deviceuri, mai multe șanse de câștig.
- Te pui la coadă cu mult înainte de ora de vânzare. De exemplu la Tomorrowland coada e de vreo zi jumătate.
- Dacă sunt concerte cu locuri pe scaune, îți faci un scenariu unde ai vrea bilete și scenariile 2 și 3.
- Cumperi biletele și le salvezi în siguranță pe telefon (de preferat în chatul privat de pe Telegram).