Skip to content

Comunicați

digital adv

De la începutul lunii martie toată lumea a întrerupt comunicarea. Partea de pauză pe care am avut-o nu a făcut pe nimeni să regândească strategii sau măcar să își crească publicul. Toată lumea a considerat că avem o vacanță nemeritată, dar care e considerată vacanță în perioada asta.  În schimb, noi cei care am muncit, am muncit mai mult fie și de acasă, fără pauze de țigară, fără pauze de masă, fără zile libere sau fără ore de somn. Probabil așa și-au dat seama cât de mult timp se pierde la birou.

Dar în toată această perioadă comunicarea a luat și ea o pauză, exact acum când e mai multă nevoie de comunicare. Nimeni nu mai comunică, nimeni nu se mai promovează, nimeni nu știe cum să se mai promoveze.

Scrisesem un articol, înainte să crape baza de date, în care mă plângeam că  au dispărut reclamele pe Youtube. A venit Google și a spus, nu au dispărut reclamele, mai avem 2 – 3 clienți care cumpără bumpere de 6 secunde pe bugete uriașe.  Au făcut și un seminar online despre adsense și reclame, unde toată lumea care se uita la ei – public din diverse țări – țipa că sunt încasări cu 60% mai mici de la o lună la alta. Iar cei de la Google au spus că e vina voastră că nu aveți bannerele ca să se afișeze. Aș fi răspuns eu ce să se afișeze dacă e spațiul gol, lasă că ei știu mai bine.

Partea bună e că Google în raportările sale se compară doar cu luna precedentă. Drept urmare am avut în martie scădere cu 60% a pieței de publicitate, în aprilie cu 40%, iar în mai, scădere doar cu 5%, pentru că nu mai are de unde să scadă. De asta apar aceste bannere.

Dar acum această comunicare nu trebuie să se întâmple pe Google și Facebook. Desigur, dacă ai o cafenea la stradă, cu terasă și vrei să atragi clienți acolo, doar Google și Facebook au mijloacele ca să te ajute. Dar în rest nu acolo trebuie să fie bugetele de publicitate.

Publicitatea nu trebuie ignorată

Am tot spus de la începutul acestei perioade. Acum nu este neapărat o perioadă de vânzări și de return. Acum este o perioadă de investiții.

Aceste investiții trebuie făcute în public. Acum trebuie crescută audiența. Acum trebuie aduși oameni care șă afle de tine, care să știe de tine și pe care să îi ai aproape, pentru ca atunci când vor avea bani să vină înapoi la tine. Să cumpere de la tine.

Publicitatea trebuie să fie acasă

În afara faptului că ești o cafenea care vrea să atragă clienții care trec prin zonă, atunci trebuie să știi că Google și Facebook nu sunt în România. Nu dai bani în România, banii ăștia nu se întorc în România, nu ne aduc nouă nici un fel de valoare. Așa cum erau multe voci care spuneau mai devreme (și pe care oamenii i-au crezut, de asta s-a oprit piața de publicitate), banii dați pe Google și Facebook sunt bani aruncați în vânt pentru că nu sunt în România.

Să mă explic. Înțeleg că nu avem bani și că banii sunt făcuți ca să circule. Dar oare pot să circule mai aproape de noi? Mă uit că 2 siteuri mari de la noi, cu echipe de vânzări foarte solide au reușit să vândă local câteva campanii. Dar asta abia acum. Pentru că până acum, atât timp cât aveau trafic mare, partea de vânzări era ignorată. Se ocupa Google de banii ăștia. Hai să nu se mai ocupe.

Investiți în publicitatea locală

Presa de la noi este oarecum salvată, pentru că a spălat Guvernul niște bani în presă cu aceste campanii la măști. Din fericire, pentru că bagă Guvernul bani în măști, nimeni altcineva nu mai promovează aceste produse. Dar asta cu măștile e o altă discuție.

Toată lumea a acuzat siteurile care oferă publicitate la măștile Guvernului că nu mai au voie să critice Guvernul. Și chiar așa e. Bagi bani, îți asiguri PR pozitiv.

Dar pe lângă publicitatea de la Guvern, cine mai cumpără publicitate directă aici. Hai să o dăm direct. Sunt atâtea agenții de publicitate care pot face o campanie directă fără să scoată banii din țară. Sunt atâtea soluții. Dar mai mult, poți avea influență să schimbi ceva.

Practic, dacă nu îți place ce scrie un anume site de știri de culoare albastră sau roșie, dar vrei să cumperi publicitate acolo pentru că știi că are public, îi poți condiționa publicitatea respectivă de anumite funcționalități pe site.  O anumită atitudine, anumite știri, anumite secțiuni și așa mai departe.

Toată lumea are implementată această opțiune – pentru că eu am făcut-o – dar nimeni nu o folosește pentru că nici nu știu să o vândă și nici nu vor să o folosească; înseamnă ca cineva să muncească.

Criza nici nu a început încă

Am fost zilele trecute pe la terasele de la piața Alba Iulia. Nu știu dacă ăsta e obiceiul, dar pe lângă toate mașinile alea scumpe, oamenii stăteau 3 la masă, pe o sticlă de apă Borsec la 0.75.  Nu știu cât o costa apa aia, dar pentru mine ăsta e un indicator serios al faptului că puterea de cumpărare este jos, iar acțiunea de cumpărare este redusă.

Cu alte cuvinte, toți avem un televizor HD acasă. Are 10 ani. Încă funcționează? Nu mai cumpăr alt televizor, să vedem ce va fi. Și pentru asta toată lumea stă și așteaptă.

Nu știu ce așteaptă pentru că această perioadă nu se va termina prea devreme și chiar dacă se va termina, nu vom reveni sub nicio formă la ce era până acum. Ne-am schimbat în 3 luni cât nu ne-am schimbat în 10 ani.

Iar această perioadă de incertitudine duce la criză. Criză care va fi dată de toate acestea de mai sus. De la comerț, la inovații, la încetinirea fluxului de oameni și așa mai departe.

Toată lumea a prognozat lucruri anul ăsta. Ele nu se întâmplă. E ok. Ne adaptăm din mers și mergem mai departe. Dar mai mult ca atât în 2020 contează comunicarea.

Acum nu mai vine nimeni la tine că ești tu site-ul albastru sau roșu, ci tu trebuie să te duci să aduci oamenii la tine. Rețele sociale au fragmentat atât de mult societatea și au transformat-o în ciudatul ăla cu căști la metrou, încât fiecare dintre noi am ajuns să fim astfel. În loc să ne grupăm în jurul vreunui site, afacere, ceva local; noi stăm să ne certăm ca descreierații pe Facebook și nu dăm click pe site.

Foto cu autor necunoscut de pe f64

Bannerele făcute pentru șefi

Bannerele din Otopeni au fost tot timpul considerate elementul publicității românești. Nu pentru că pe acolo trece multă lume, ci pentru că pe acolo trece șeful când se duce la munte și să vadă bannerul afacerii sale, el – șeful.

Acum odată cu această perioadă, fix de acolo s-au tăiat banii. Pentru că șeful se uită la costuri și spune: nu mai aruncăm bani pe geam, ci să facem ceva productiv. Dar nimeni nu știe să facă ceva productiv, atât timp cât bannerele erau făcute doar pentru șefi.

Nu e greu. Trebuie doar să ne trezim și să ne concentrăm. Week-end-ul ăsta se desfășoară în condiții speciale SMS Summer Camp. Tabăra de social media a Revistei Biz. Unde companiile vin să afle soluții de promovare. Dar oare au făcut deja lista de probleme? Știm cât de importantă este comunicarea acum?

Leave a ReplyCancel reply

Exit mobile version