Piața berii în România oferă încă loc pentru toată lumea. Avem intervenții prea mici în fotbal, dar totuși consumăm suficientă bere. Și dacă ne uităm puțin la toate reclamele astea de la bere, observăm direct tipurile de bere și targetul lor. Așa avem Skol, berea ieftină, Neumarkt, berea oamenilor muncitori, Bergenbier, pe acelasi segment de mass market la 2 litri, acolo intră și Bucegi sau Ciucaș, alte tipuri de bere din asta locală. Peste ele vine Ursus, ca bere românească, berea națională cum ar veni. Altfel, pe aceeași nișă de bere națională ar fi Timișoreana și Carlsberg și Golden Brau, dar identitățile lor se pierd în poveștile de marketing suficient de firave. Pe langa toate acestea Heineken e berea globală care se poziționează diferit și targeteaza oamenii fini, pentru că este sponsor al UCL. Iar UCL e principala competiție sportivă din lume, de asta și Heineken nu poate fi pusă la grămadă cu altele.
Cât despre Ciuc, ei n-aveau o identitate bine stabilită, la fel ca și alte beri românești. Erau o bere, produsă la Miercurea Ciuc, bună pentru ca aveau și ediție radler, dar și ediție fără alcool de la care nu te doare capul, dar o bere obișnuită.
Așa încât, Heineken (producătorul berii Ciuc) au identificat consumatorii berii și au plasat berea ca să fie potrivită pentru aceștia. În manualul de marketing scrie că pentru a face asta, identifici piața, faci un plan, îi servești un eveniment, îi servești o reclama, apoi urmezi ceilalți pași din plan, în funcție de rezultate.
Reclama ar fi asta și e tare mișto. Atinge fix targetul dorit.
Adică oameni tineri, încă tineri, voioși, care își doresc mai mult și care știu acum cum să rezolve aceste lucruri. Și îi faci să îți placă o bere bună, tinerească, făcută cu o apa extraordinară, mai ales în trei variante de prezentare, premium, radler și zero. Oameni pe care mai apoi îi poți upgrada la Heineken. Sau dacă oamenii nu și-ar putea permite Ciuc, ar putea accesa oricare din celelalte beri mai low-cost ale brandului.
Eu am așteptări acum de la Ciuc, pentru că planul de comunicare și de promovare al noii beri îl vad mare și ambițios. Mă aștept la evenimente, la concerte, la o poziționare mai premium și în relativă antiteză cu alte branduri de bere. Pentru că e cool să fii hispter și nu muncitor, e cool să asculți muzică bună și nu să mănânci semințe pe stradă. Cam asta vrea să transmită Ciuc. Să-i vedem.