Am acoperit de-a lungul timpului grevele din RATB/STB pentru că mă vizau direct la un moment dat. Între timp, ca toată lumea am cumpărat o mașină. Nu pentru că vreau să nu merg cu autobuzul, ci pentru un confort sporit într-un interval de timp echivalent cu cel al mijloacelor de transport în comun.
Și pentru că toată lumea a avut păreri până acum despre greva din transportul public bucureștean, nu e niciodată târziu să citești cealaltă abordare. Iar abordarea asta vine din presă. Pe vremea când se făcea presă existau editori care puneau o întrebare încuietoare: care e știrea? Dacă reușeai să răspunzi la această întrebare editorului, ți se aproba materialul.
- Care e știrea?
- E grevă la STB.
- De ce e grevă la STB?
Și aici apar opiniile. Unii spun că e grevă la STB, pentru că un lider sindical care vine dintr-un partid politic a decis să facă grevă, pentru că ei fură combustibil și din cauza asta fac grevă. Cam asta e esența protestelor de astăzi.
Eu văd puțin diferit problema. Se fură combustibil de la STB pentru că acesta nu este contorizat. Adică nu se știe ce autobuz consumă motorină și câtă motorină consumă. Pai nu cumva asta e problema directorului general, să oprească consumul ciudat de combustibil?
Este grevă la STB pentru că nu sunt piese de schimb. Pai nu cumva piesele astea de schimb trebuie aprobate de cineva? Se știe că pentru autobuzele Mercedes nu s-au cumpărat piese de schimb niciodată, iar atunci când se stricau se luau piese din fiecare, pentru a se menține autobuze în funcțiune. De asemenea, aceeași problemă este și la autobuzele Otokar, care aparent sunt în garanție, dar au venit fără contract de service. Întâmplător sau nu, nu a făcut nimeni, nimic în această privință.
Pe bună dreptate, sindicaliștii cer demisia directorului general pus în funcție de partid, pentru că acesta n-ar mai permite un furt de combustibil pe care l-a face alții din celălalt partid. E o discuție frumoasă și politică pe care o poți duce până în pânzele albe, în funcție de ce parte te afli.
Dar, în schimb, în 2022 abia a început STB să afișeze unde este autobuzul și când vine acesta în stație. Dar deși Google a cerut acces la aceste date încă din 2008 și deși acest sistem funcționa din 2008, nici acum acest sistem nu comunică datele cu Google. Dintr-un simplu motiv, Google ar putea recomanda transportul public în București, iar asta ar face STB rentabil, dar aparent nu își dorește nimeni asta.
Dar poate nu avem nevoie de STB
Toată lumea a recunoscut că fără 1.500 de autobuze, troleibuze și tramvaie la transportul public de suprafață, în București s-a circulat fluent. De unde înțelegem că aceasta este problema traficului din oraș?
Mă uitam la vox-urile de la știri, iar acolo am văzut doar persoanele care călătoresc gratuit cu transportul public că își expun părerea despre acesta.
Pai atunci nu e mai bine să facem transportul public gratuit și implicit rentabil?
Se poate face așa ceva? Desigur. Au testat-o mai multe capitale din lume și au ajuns la concluzia că un transport public gratuit crește numărul de persoane transportate, că le poate oferi servicii de calitate și că oamenii vor alege tot timpul transportul public, mai puțin mașina personală.
Ce ar însemna la noi transport public gratuit
Asta ar însemna ca transportul public să fie plătit de primărie 100%, ca toate costurile care implică mentenanța și combustibilul să fie mai bine administrate și un transport public de calitate.
De unde bani? La fel ca la metrou, din taxe. Se poate pune de exemplu celebra taxă de acces cu mașina în centru. O faci undeva la 30 de lei pe zi și o poți implementa doar pe câteva străzi: Ștefan cel Mare, Brătianu – Piața Victoriei și Podul Basarab. Astfel ai rezolvat problema traficului din București și la 30 de lei pe zi ai rezolvat și problema utilizării transportului public.
Toată lumea a făcut mișto de STB că au făcut reclamă cu vloggeri acum câțiva ani. Între timp pe mine m-au convins. La 3 lei pentru 90 de minute, dacă aș putea să-mi planific și traseul folosind STB și să știu când vine, aș alege oricând STB, în detrimentul mașinii.
Un transport public gratuit ar atrage un număr de călători mai mare, dar și ar cere standarde mai bune pentru aceștia. Dar doar dacă se vrea.
În rest, acum văd o grevă între unii care fură combustibil și unii care sunt ofticați că aceștia fură. Soluția pentru această grevă nu există. Iar eu sper să țină cât mai mult.
Deși orașul se vede foarte prost fără transport public, iar traficul este atât de dezordonat ca într-o țară de lumea a treia.
Însă feelingul meu este că se va termina într=un fiasco, de unde va nu va avea nimeni, nimic de câștigat.