București doar pentru mașini. Cât de mult durează să schimbi niște semafoare
București este orașul unde sunt cele mai multe semafoare. Nu știu nivelul european de semaforizare, dar nu pot sâ nu îmi amintesc decizia unui primar de la Brașov care a scos semafoarele din oraș și a transformat mai multe intersecții în sensuri giratorii.
Pentru că am o vârstă, îmi amintesc de știri din anii ’90, unde studenții la Politehnică lucrau la semafoare pentru București și se chinuiau ei acolo să facă soluții de semaforizare și automatizare a lor. Apoi municipalitatea a cumpărat o soluție automatizată de semaforizare în oraș. Soluția asta până când a fost instalată a ieșit din garanție și nu a avut atașat nici un contract de mentenanță sau un abonament de software pentru zonele unde sunt instalate.
Teoretic în centru, pe Bld. Magheru sunt instalate semafoare care ar putea fi deștepte și să dea verde, în funcție de valorile de trafic. Practic, acestea sunt semafoarele unde softul nu a fost plătit, drept urmare ele funcționează în regim offline. Iarăși teoretic, ele sunt sincronizate. Doar că sunt sincronizate la 80km/h. Practic, dacă vii cu 80km/h de la Aviatorilor ai șansa să prinzi toată strada pe verde până la Unirii. Asta se întâmplă noaptea.
Starea asta a intersecțiilor semaforizate din București fără nicio noimă este generalizată. În principiu funcționează, dacă funcționează, trec niște mașini, altele așteaptă.
Odată cu avansul tehnologic, acum nu se mai ard becurile de la semafoare, decât foarte rar. Acest lucru a făcut municipalitatea să renunțe la oameni din echipa de intervenție a semafoarelor sau să-i redirecționeze la alte proiecte.
Din acest motiv, un semafor care este defect la intersecția Mihai Bravu cu Calea Vitan, o intersecție pe inelul median al Capitalei și foarte traficată, nu este reparat de aproape o săăptămână.
Instalarea de semafoare inteligente
Undeva în primăvară au început lucrări pe tot tronsonul de ieșire din București, în partea de est, pentru instalarea de semafoare inteligente. Unele semafoare au fost puse în intersecții, altele – cum este cel de la Dristor – sunt doar stâlpii care ar trebui să aibe în capătul lor becuri colorate.
Compania municipală care trebuie să instaleze aceste semafoare vine odată la câteva zile, mai sparge o stradă, mai trage un cablu, mai asfaltează dacă nu uită – provizoriu – și lasă lucrurile așa.
Azi dimineață erau doi oameni cu o mașină cu nacelă, care mă așteptam să instaleze semafoare. Dar la ora 9, după o scurtă evaluare a obiectivului au decis să înceapă ziua de lucru cu o pauză așa încât s-au dus la o covrigărie să mănânce în timpul programului de lucru. Mașina de intervenție a rămas în mijlocul intersecției.
Suntem în această situație.
Există semafoare defecte în București pe care nu le repară nimeni. Pentru că nu avem, pentru că nu se poate, pentru că nu se aprobă. Avem o birocrație din asta mișto, respectată la sânge de companiile municipale, numai ca să nu muncim, dar ca să facem lucrurile ca la carte .
Se lucrează de 7 – 8 luni la instalarea unor semafoare inteligente, noi, lângă cele vechi. Pentru că nu-i așa, de ce să folosești semafoare vechi, când mai poți sparge odată strada, să mai tragi niște cabluri să mai justifici niște cheltuieli.
Sistemul de semaforizare instalat în centru acum vreo 15 ani nu mai este de actualitate, ar fi trebuit schimbat, dar pentru că facem lucrurile ca la carte, nici nu va fi schimbat în următoarea perioadă.
Nu cred că a făcut cineva un studiu despre cum se pot schimba prioritățile în trafic, ce străzi să aibă prioritate sau nu, în funcție de valorile de trafic.
Și dacă aceste probleme nu sunt rezolvate, nu poți vorbi de prioritizarea transportului public, de dorința de a folosi transportul public și de a mirosi bășinile altor călători, când toată lumea preferă să stea singură în mașina lui, de parcă acesta ar fi gradul maxim de confort și de realizare în viață.
Știi cum funcționează semafoarele deștepte?
Au cameră sau fire cu inducțue?