Am fost la Biz SMS Summer Camp, la munte. Un loc unde ne-am întâlnit 45 de oameni profesioniști în ale online-ului, ale comunicării, agenții, clienți și tineri. Discuțiile de la Biz SMS Camp sunt cele mai diverse și scot la iveală idei neașteptate.
Sabina a făcut un live text al taberei, lucru pentru care îi mulțumesc.
Am spus în concluzia mea și susțin în continuare părerea mea că nu poate fi oprită comunicarea. Aceasta trebuie să continue. Au fost voci acolo, care au aplaudat, de exemplu, faptul că a oprit Coca-Cola, comunicarea pe online. Corect, oprești comunicarea pentru că nu mai ai Horeca. Iar Coca-Cola a dat un exemplu extrem de prost pentru că a făcut acest lucru, vor pierde, dar decizia lor a fost copiată și de alte medii.
Cei din Horeca care au fost închiși, încă sunt extrem de debusolați, de panicați, de supărați de faptul că nu mai pot face lucrurile ca înainte. Dar de fapt, asta este o oportunitate ca să iasă din zona de confort și să găsească noi soluții.
Perioada asta este una de creștere a unei comunități, de adunare a oamenilor în jurul brandului tău, în jurul valorilor tale.
Acum nu este momentul să stai să te lauzi și să îți arăți mușchii. Acum este acceptabil să empatizezi cu audiența ta, dar mai ales să o aduci lângă tine, ca să empatizeze aceasta cu tine. Și când spun empatie, mă refer fix la acel sentiment de sprijin pe care îl știți cu toții și de care orice business are nevoie acum.
În acest context, am văzut restaurante foarte mari – de exemplu – care nu au comunicat nimic din martie până acum. Iar acum, în loc să se bucure de clienți, se plâng pe la colțuri că nu le mai trece nimeni pragul. Nu le trece pragul, că lumea stă încuiată în casă, ci pentru că acești clienți nu au rezonat sentimental cu afacerea pe care trebuiau să o susțină odată cu ridicarea restricțiilor.
Mă uitam la oamenii de la hotel, care ne cunosc deja, pentru că nu este prima tabără la care ne ducem. Erau atât de bucuroși să vadă că ne-am întors, că respectăm orele de somn și măsurile impuse de lege, încât tot timpul ne întrebau dacă avem nevoie de ceva și dacă pot să ne ajute cu ceva.
Pe de altă parte au fost și clienți din afara zonei noastre care au încercat să intre în restaurant fără mască și au fost opriți de personalul hotelului.
Din brandurile pe care le-am văzut la Biz SMS Camp, organizat de Revista Biz – cu ajutorul sponsorilor care au sprijinit tabăra: Siviero Maria, FoodPanda, Eisberg, Shan’shi, Answear, Condimental, Caroli, Lillet, Jameson, Diverta, Somersby, Huawei și 1664blanc – mai multe branduri erau targetate pe creșterea comunităților, cum ar fi cei de la Answear, Food Panda. Dar am văzut și branduri care sunt obligate de perioada asta ciudată să penetreze noi piețe. Cum ar fi cei de la 5togo, care lansează cafeaua Ibrik în magazinele de retail, asta pentru a putea lua acasă cafeaua pe care preferi să o iei de la 5togo, la același preț de 5 lei.
Am avut încă o dată discuția despre care este cel mai bun mediu de promovare pentru un brand. Și am avut de ales între TikTok, Youtube și Instagram. Unde a câștigat Youtube, într-o dezbatere foarte animată.
Să vă zic rezultatul? Dacă vreți awarness, puteți cumpăra impresii din alea de 5 secunde, inutile, pe Youtube. Probabil lumea va reține brandul tău. Dacă vrei o comunitate tânără pe care să o ai și peste câțiva ani, atunci o abordare tinerească e bună pe TikTok și exemplele sunt demonstrate cu cifre. Pe de altă parte, dacă vrei un instrument de coversie în vânzări, Youtube are cea mai mare comunitate din România: 12 milioane de utilizatori unici în fiecare lună.
Din păcate nu toate brandurile au putut fi prezente acolo, pentru că mi-aș fi dorit să avem discuții mai aplicate despre content marketing și despre cum brandurile trebuie să devină acum ori producători de conținut, ori să reușească să strângă în jurul lor anumiți ambasadori. Fie și pe o perioadă de timp.
Pe lângă asta, am ajuns la concluzia că și acum multe campanii din online sunt făcute pentru a fi mulțumit șeful sau pentru că patronul a decis aceasta. Deși în online există elemente și măsurători mult mai exacte și mai clare decât în alte medii.
Am avut măști din belșug. Unele dintre ele au fost făcute de Măscuța Veselă și de Old Skipper. Le recomand cu drag. Ocazie cu care mă întreb de ce nu apar și alți producători de măști. Am avut pe masă măști albastre produse în România. Dar aș vrea și măști cu model, cu desene, cu brand, pentru că asta nu e numai o obligativitate, este și o modă. Le poți îmbina. Ce alți producători de măști mai sunt aici?
Dar pentru că sunt sigur că apar multe întrebări despre cum s-a organizat această tabără, încropesc eu aici un set de întrebări și răspunsuri personale.
– Ce măsuri de protecție s-au luat?
– Toate măsurile prevăzute de lege: măști, verificarea temperaturii, distanțare socială măsurată cu ruleta. Evenimentul a avut loc în cort și uite aici poza cu noi.
– Sunt un hater și am sunat la 112, de ce nu v-a dat poliția amendă?
– A venit poliția în fiecare zi când am fost acolo. Au venit, au constatat, s-au bucurat și au plecat. De fiecare dată ne-au găsit distanțați, cu măști, cu dezinfectant, fără să formăm acele grupuri pe care probabil le căutau oamenii legii.
– Cum v-ați descurcat la masă?
– Ne-am jucat un joc foarte frumos care s-a numit maxim 4 la o masă. Iar asta a făcut tabăra mai interesantă. De fapt așa am comunicat mult mai intens. Nu stăteam la o singură masă și am purtat masca de fiecare dată de câte ori a fost nevoie. Adică atunci când nu mâncam și nu beam apă.
– Cum s-au desfășurat petrecerile și breakfast clubul?
– De data asta nu am mai avut petreceri și nici un breakfast club. La ora 23 ne retrăgeam în camere, ca în tabără :), dar a doua zi dimineața toată lumea era punctuală și fresh, în sală în cort, la prezentări.
– Se pot organiza evenimente din astea?
– Da, se pot organiza astfel de evenimente, dar trebuie respectate regulile. Oamenii trebuie să fie întâi ei extrem de responsabili, pentru că organizatorii oricum au o sumedenie de acte, regulamente și lucruri pe cap de care trebuie să se ocupe. Noi ne-am bucurat că prin simplul nostru comportament exemplar, deosebit de atent și pentru că am reușit să respectăm toate regulile, am reușit să îi facem pe organizatori să simtă mai puțin presiunea acestei tabere.
Ce am învățat de la Biz SMS Camp?
Am învățat de la ambasadorul Israelului David Saranga, că pe internetul românesc este foarte mult show off, lucru care nu e tocmai cel mai bun.
Am învățat că algoritmul TikTok te poate propulsa corect și rapid în frunte. Dar mai ales care este acest algoritm: cel în care faci engagement cu comunitatea, acolo, în aplicație.
Mi-am reamintit de la Andrei Dunuță cum se face o prezentare corectă. Bine că am văzut asta după ce am greșit un element în prezentarea de la brief.
Dar am văzut și exemple din Horeca care nu se predă, iar această industrie a ospitalității trebuie să se adapteze noilor provocări și nu trebuie să aștepte ca aceste restricții sau perioadă să se termine. Pentru că nu se va termina acum.
Și nu în ultimul rând mulțumesc Marta și echipei Biz pentru curaj. Iar am reușit și am văzut că se poate.