Ma uitam zilele astea cum se desfasoara pe internet o campanie atat de puternica in care fiecare scrie raspicat ca el este specialist in social media sau expert in social media sau stie SEO, stie optimizare de website, stie sa faca pe dracu’ in patru si ca are idei si asa mai departe, incat am ajuns sa ma intreb daca nu cumva asta e vreo campanie comerciala a cuiva si eu n-am auzit de ea.
Si toata lumea le servea din top, ca trebuie sa facem, ca trebuie sa dregem, ca trebuie sa nu stiu cum sa avem o atitudine sa facem nu stiu ce de parca maine se lanseaza nu stiu ce produs care nu stiu ce va face si cum va termina la urma. Da, adevarul e ca de oameni din astia e nevoie, ca social media este un loc in care trebuie sa arunci un ochi, sa fii prezent, sa faci ceva. Dar cine sa aiba nevoie de oamenii astia? Adica pana acum am vazut ca au fost doar niste strigate mai mult sau mai putin disperate: alooo, suntem aici, noi baietii de la online, expertii de la social media, specialistii social media si facebook (!), angajati-neeeee, pe noi, aici, aici, aici, aici.
Nota personala: cred ca Buddha a creat involuntar un nou trend in blogosfera, o data cu noua sa pozitie in compania multinationala unde activeaza de cateva luni de zile.
Pana la urma nu poti sa vinzi banane daca nu vine cineva si zice, bai sunt bune, sunt de mancat. A venit cineva sa zica asta? A servit cineva ceva? A venit cineva cu rezultate? N-am prea vazut din astea. Am vazut doar, hai sa mai facem un concurs pe facebook, hai sa mai facem un cont de twitter, sa fim si acolo si atat.
Daca intrebi care dracu e strategia companiei in social media ti se raspunde ca da, exista, dar e una interesanta si se bazeaza pe corelarea datelor …. buuulllshiiit!! Adica sa fiu scuzat, e fix cacat. Adica compania nu are nici o strategie in social media si ia drept bune cuvintele unui “specialist”. Zilele trecute cineva care vrea sa invete ce inseamna social media, dar nu stie nimic, ma intreba ce sa puna la target acolo pentru compania ce vrea sa o promoveze. Si i-am zis pai ce vrea compania sa faca, care este targetul ei? Vrea sa vanda pe Facebook, vrea sa stie toata lumea ca exista o companie din asta? Rezista compania cu o comunitate puternica, dar fara vanzari pe siteul de e-commerce? Sau cauta sa aiba intai vanzari pe site iar retelele sociale sunt doar un mijloc de relatii cu clientii? Ai raspunsuri la intrebarile astea poti sa iti faci o idee ca vrei sa faci ceva pe social media. Nu ai raspunsurile la interbarile astea sau compania nu iti da independenta in luarea unor decizii in aceasta activitate, atunci ar terbui sa le explici ca ori te lasa sa ii promovezi cum stii tu mai bine, ori e mai bine sa se lege altcineva la cap cu asta.
Personal eu am livrat. Am preferat sa ma detasez de expresile de specialist, expert si altele. Mi-am facut treaba pentru ca stiu cum trebuie sa mi-o fac, pun pasiune acolo si stiti prea bine, iar astfel am livrat. Atunci cand m-am dus cu cifrele toata lumea a fost multumita.
Sa va invat cum se face? Pai m-a interbat cineva ceva? Sa va zic daca baietii astia zic bine sau nu? Nu, nu zic bine, zic generalitati. In fiecare companie te lovesti de directorasi, de secretarase, de comunisti sau speriati de bombe, astfel incat nu se poate aplica nimic din ceea ce este scris intr-o carte. Chestiile alea se pot aplica, oriunde in alta parte, intr-o companie normala, intr-un loc cu viziune si libertate de gandire (ba chiar o incurajare a ei), nu si in companiile romanesti. Dar despre asta voi mai vorbi.
In concluzie, asa cum exista baieti din astia care iti fac siteuri pe 50 de lei, asa apar si baieti care vin si zic ca se pricep la social media, ca-s experti, ca fac, ca dreg, pe bani putini sefu – traiasca!, dar care nu livreaza.
Si totusi cum atingi masa critica de pe net care iti poate viraliza orice lucru?