1.2 milioane de romani vor fi afectati de aceasta schimbare
Vreti sa facem abastractie de titlul pompos si sa il schimbam pe unul mai sec? Nu cred ca merge. Dar efectul se va transforma in acelasi lucru. E o carte interesanta care se joaca aici in noul scandal PROTV – Romtelecom, pentru transmisia programelor PROTV pe platforma Dolce. Pe de o parte PROTV joaca audienta sa si notorietatea, pe cealalta parte Romtelecom joaca numarul de abonati.
Pana una alta, ironic sau nu, Loredana endorseaza Dolce din studiourile Media Pro.
Insa lucrurile merg mai departe decat atat.
Romtelecom se plange ca PROTV le-a cerut pentru programele sale o suma de 3 ori mai mare decat se platea pana acum. Ceea ce e indreptatit, fiecare cere cat vrea. Insa tot Romtelecom spune ca suma ceruta de PRO este mult prea mare. Si acum incepe batalia cifrelor.
PROTV a investit in ultimii ani sume mari de bani in infrastructura proprie, in productii si in tot ceea ce inseamna spate, pentru a vedea noi la televizor productiile si filmele romanesti. Sume de bani pe care nu ai cum sa le vezi pe tv, dar mai ales care nu vor fi recuperate niciodata. Mai mult decat atat PROTV s-a apucat de produs filme sub licente straine, gen Pariu cu Viata, Tanti Florica, dar si productiile muzicale gen Dansez si Vocea Romaniei. Pe langa ceea ce se vede la televizor, in spate e o armata de oameni si de tehnica de ultima generatie care costa, iar orice suma mica, costa.
In contrapartida, Romtelecom spune ca au investit si ei in infrastructura si in capacitatea de transmisie, astfel incat sa poata transmite HD-urile de la PROTV. Si ca investitiile facute in infrastructura Romtelecom, trebuie reflectate si recuperate din banii pe care acestia ii dau la televiziuni. In schimb si televiziunile trebuie sa gaseasca bani din orice, ca publicitatea nu produce.
Incercam sa explic aseara, cum din cifrele de audienta cu care se lauda PROTV, vreo 80 % din clientii Romtelecom urmaresc programele PROTV. Si anume, un calcul grosier ne arata ca din 4 milioane de oameni care se uita la PROTV, iar unde RCS are 3 milioane de abonati, restul sunt Romtelecom. Adica undeva peste 800.000 sa zicem. Oricum, de pe STB-uri, furnizorul de servicii DTH poate obtine cifrele exacte. Deci vedem cum Romtelecom isi va priva din 3 ianuarie toti abonatii sai de singurul* post de televiziune pe care il vizioneaza. (* singurul in ideea in care oamenii urmaresc in fiecare zi PROTV.
Bun, revenim putin la bani ca sa spun faptul ca televiziunile au doua sanse de castig in lumea asta. Prima ar fi daca vine cineva cu bani de acasa si ii baga in mod constant in productie si echipamente si consumabile intr-o televiziune, urmarind sa castige in urma investitiei notorietate. Cealalta daca se descurca singuri cu ceea ce vand. Lucru care e extrem de dificil.
Ce cauta insa RCS in toata discutia asta?
Nu cauta nimic, decat noi abonati. Si aici avem parte de teoria conspiratiei care dezvolta zvonurile si se agata de samburi de adevar. Din toti operatorii RCS e singurul care ofera platforma Voyo de la PROTV si il integreaza ca pachet in abonamentele sale. RCS are si toate competitiile sportive, Dolce avand optiunea a doua (nu peste tot). Asa incat un plus pentru compania de cablu ar fi sa atraga inevitabil si inegalabil singura televiziune din Romania urmarita de toata lumea.
Daca la scandalul Discovery, am vazut doar o miscare de PR si acum nimeni nu le duce dorul, la PROTV e miza autoritatii postului si faptul ca acestia au mai miscat munti, astfel incat ar putea sa provoace oamenii sa se mute de la Dolce la Digi. Si asta pentru ca pe Digi au programele in HD, ca au competitiile sportive acolo si ca au si Voyo inclus in abonament.
Pe cealalta parte Dolce ofera HBO GO, dar nu stiu cati dintre voi v-ati facut abonament acolo. Eu mi-as fi facut, daca filmele de pe net s-ar vedea bine pe televizor.
Cine castiga, cine pierde
De castigat in momentul asta nu castiga nimeni. Nici televiziunea, nici operatorul de cablu, nici consumatorul. De fapt cel care pierde este consumatorul. Pentru ca el s-a abonat la un operator de cablu (DTH, satelit, IPTV, bla bla) pentru un anumit pachet de programe, pachet pe care nu-l mai primeste. Bineinteles, in contract este specificat ca operatorul de cablu poate schimba grila de programe dupa cum doreste, fara nici o explicatie. Si sa fim seriosi, oamenii nu se aboneaza in momentul de fata pentru o afinitate pentru vreun operator de cablu, ci in primul rand pentru oferta acestora, dar mai ales pentru pretul abonamentului lunar din oferta fiecarui operator.
Si consumatorul mai pierde o data, pentru ca nu poate rezilia asa usor contractul cu operatorul de cablu. De fapt, asa cum au fost antrenati cei de la abonamente, fara scandal nu se denunta nici un contract. Asa ca daca vreti sa va certati, duceti-va la operator si certati-va cu el, abia apoi puteti sa va dezabonati.
Solutii?
Romtelecom spune ca e in continuare deschis la discutii si ca este oricand pregatit sa discute cu cei de la PROTV. Pe de alta parte PROTV nu ar mai dori continuarea discutiilor. Asa incat, vom vedea o migrare a abonatilor de la Dolce la Digi? Asa cum am vazut cu ce era Boom tv acum cativa ani de zile?
Protv isi risca astfel punctele de audienta de pe Romtelecom (care nu sunt deloc putine) in detrimentul sumei de bani pe care o cer de la operatorul de cablu? Sau au primit banii astia deja din alta parte?
Rogozanu zicea de o mediere politica in acest conflict. Ce naiba sa caute politicul aici. Din contra, sa stea deoparte. Exact aici nu trebuie sa intervina nimeni. E ceva fix comercial din care fix clientul e singurul care trebuie sa castige. Si clientul trebuie sa castige calitatea productiilor tv la preturi cat mai mici pentru abonament. Eu ma gandeam ca o crestere a abonamentului la Dolce s-ar reflecta la sumele de bani cerute de PROTV, insa Romtelecom nu doreste acest lucru tocmai din cauza faptului ca le pot pleca clientii. Si iar ajungem la discutia de mai sus.
Pana una alta…